Tulcea: Autorităţile judeţene vor control fitosanitar la Biroul vamal din municipiu

0
52

Autorităţile tulcene vor ca navele care transportă cereale din Ucraina să efectueze controlul fitosanitar la Tulcea, aşa încât acestea să nu mai fie nevoite să ajungă la Constanţa.

În momentul de faţă, acest control nu este permis la Tulcea.

Inspectorul vamal din cadrului Biroului Vamal Tulcea, Marian Balcan, a declarat marţi, pentru AGERPRES, la finalul şedinţei Colegiului Prefectural, că situaţia s-ar putea schimba dacă instituţia din municipiu ar apărea în anexa Ordinului nr. 43/554/61/372/890/2021 emis de Ministerul Agriculturii, Mediului, Afacerilor Interne, Transporturilor şi de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

‘Din feedback-ul de la agenţii economici, un asemenea punct i-ar ajuta. Altfel, mărfurile ocolesc pe la Isaccea sau intră prin Constanţa şi este destul de greu să ocoleşti atâta cu mijloace de transport rutiere’, a explicat Marian Balcan.

Pentru deschiderea punctului de control fitosanitar, Ministerul Agriculturii trebuie să aloce şi personal.

‘Au fost nave cu cereale care au venit să descarce la Tulcea, dar acest lucru nu se poate. (…) La Isaccea, controlul funcţionează doar pentru mijloace rutiere, dar când ai o cantitate mare de marfă şi vrei să o aduci cu vaporul la Tulcea, nu vrei să le mai plimbi până la primul punct de control fitosanitar, e mult mai comod să-l ai în municipiu’, a mai afirmat Marian Balcan.

În timpul şedinţei Colegiului prefectural, el a amintit această situaţie, iar prefectul Alexandru Munteanu a menţionat că a făcut demersuri pe lângă autorităţile naţionale pentru modificarea situaţiei.

Potrivit unui raport prezentat în reuniune, în primul semestru al anului s-au încasat la bugetul de stat 18.595.454 lei, în scădere cu 22,48% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, din cauza micşorării valorii în vamă a mărfurilor importate şi, implicit, a drepturilor vamale datorate de operatorii economici, deşi numărul declaraţiilor vamale de import a crescut cu până la 121% în perioada comparată.

‘Aceasta se explică prin faptul că a scăzut valoarea în vamă a mărfurilor importate (vezi şantierul naval), iar pentru importurile din Ucraina (majoritatea de cereale), al căror număr a crescut în această perioadă, nu se datorează drepturi vamale, fiind scutite de la plata acestora. De asemenea, o creştere importantă au înregistrat declaraţiile vamale pentru mărfurile în tranzit, plusul provenind din tranzitul spre şi dinspre Ucraina, după cum se poate observa şi din numărul de permise pentru operaţiuni vamale de încărcare, descărcare sau transbordare de mărfuri, care au crescut cu 117%. Scăderea numărului de declaraţii la export se datorează în principal opririi exporturilor realizate de Alum Tulcea’, se arată în raportul Biroului vamal făcut public marţi.

În perioada comparată a crescut cu aproximativ 25% numărul călătorilor şi s-a acutizat problema sediului, din cauza lucrărilor de reabilitare a falezei Dunării.

‘O problemă stringentă cu care se confruntă în prezent Biroul Vamal de Frontieră Tulcea este cea a clădirii sediului de pe faleza oraşului. Aceasta se află într-o stare avansată de degradare şi necesită o reabilitare sau o reparaţie capitală. Tranzitul utilajelor grele care lucrează la reabilitarea falezei accentuează degradarea structurală a clădirii’, se mai arată în sursa amintită.

Biroul Vamal de Frontieră Tulcea este singurul dintre cele patru birouri vamale din judeţ care desfăşoară activitate de birou vamal de frontieră pentru navele fluviale şi maritime, precum şi de birou vamal de interior, asigurând vămuirea mărfurilor pentru import, export ori tranzit, inclusiv pe căi navigabile interioare, pe cale rutieră, cale ferată ori prin coletărie poştală. În plus, biroul vamal Tulcea are personal specializat în autorizarea, supravegherea şi controlul mişcării produselor accizabile, cu competenţă în întreg judeţul Tulcea.

De la începutul războiului din Ucraina, traficul la Isaccea şi la bara Sulina al mijloacelor de transport cereale din Ucraina s-a desfăşurat anevoios din cauza infrastructurii subdimensionate.

Sursa: AGERPRESS