Examenul de Bacalaureat trebuie să fie ‘mai echitabil’, iar diplomele să fie echivalente indiferent de filiera urmată, a declarat, miercuri, secretarul de stat în Ministerul Educaţiei Bogdan Cristescu, la un webinar organizat de Coaliţia pentru Educaţie.
‘Avem un Bacalaureat care este la fel de 25 de ani, din 1997. (…) Concepţia curriculară de la nivelul României este o concepţie unitară bazată pe continuitate şi centrată pe elev prin intermediul competenţelor, motiv pentru care proiectarea curricumului naţional este sistemică, clar o corelăm cu toate celelalte componente ale sistemului de educaţie şi cu evaluarea, cu formarea profesorilor şi cu managementul şcolar. (…) Avem un profil de formare al elevului care a fost definit la un moment dat. (…) Sunt foarte multe lucruri pe care trebuie să le adaptăm, sunt foarte multe lucruri pe care trebuie să le îmbunătăţim luând în considerare tot ceea ce a apărut nou apropo de dezvoltarea durabilă, apropo de globalizare sau apropo de digital şi, în aceeaşi măsură, trebuie să şi învăţăm din lucrurile pe care le-am fi putut face mai bine. (…) Bacalaureatul aşa cum este el are nevoie să fie mai echitabil şi diplomele să fie echivalente indiferent pe filiera pe care o urmezi. Are nevoie să reprezinte mult mai clar o prespecializare pentru ceea ce se va face în terţiar’, a explicat Cristescu.
Atât competenţele digitale, cât şi cele lingvistice de la examenul de Bacalaureat sunt ‘pur formale’ având în vedere că nu există noţiunea ‘admis – respins’, a afirmat, la rândul său, secretarul de stat în Ministerul Educaţiei Sorin Ion.
‘Competenţe lingvistice şi competenţe digitale. În momentul de faţă, ne place sau nu ne place să recunoaştem asta, sunt pur formale. Atâta vreme cât nu există noţiunea de admis – respins nici nu ştiu dacă le putem socoti probe în cazul unui examen naţional de Bacalaureat. (…) Noi l-am definit (în proiectul legii învăţământului preuniversitar) ca fiind cel puţin nivelul independent, să îl corelăm cu cadrul european şi să devină cu adevărat nişte probe relevante în cadrul examenului naţional de Bacalaureat, aşa cum nu sunt în acest moment şi toată lumea ştie că le tratăm cumva pentru a le bifa. Asta este realitatea. Nu se întâmplă de ieri de azi’, a susţinut Sorin Ion.
Potrivit acestuia, nu toţi interlocutorii pe care îi are Ministerul Educaţiei în dezbaterea proiectului de lege a educaţiei pus în dezbatere publică au citit prevederile propuse.
‘Avem tendinţa sau interlocutorii au tendinţa de a face cumva în mod nenatural o legătură între cum va arăta examenul de Bacalaureat în 2027 şi ce aşteptări avem de la absolvenţii promoţiei 2027 cu ceea ce se întâmplă astăzi în sistemul nostru de învăţământ. (…) Din păcate, nu toţi cei cu care avem discuţii au şi citit proiectul de lege. Ne rezumăm la a comenta, discuta mai degrabă ştiri decât text de lege. Scopul nostru este să obţinem propuneri aplicate pe articole, alineate, concepte, o linie directoare’, a susţinut secretarul de stat.