AcasăStiri generaleHarghita: Solicitare în instanţă de oprire a lucrărilor la pasajul peste calea...

Harghita: Solicitare în instanţă de oprire a lucrărilor la pasajul peste calea ferată din Miercurea-Ciuc

Primarul municipiului Miercurea-Ciuc, Korodi Attla, a venit, luni, cu clarificări despre acţiunea în instanţă a unor locuitori din oraş care au cerut oprirea lucrărilor la pasajul peste calea ferată, aflat într-un amplu proces de renovare, şi a susţinut că această chestiune nu trebuie decisă de un judecător, ci trebuie rezolvată de experţi.

‘Am folosit acest pod timp de 50 de ani, iar scopul renovării actuale este de a le oferi cetăţenilor noştri încă 50 de ani de pod utilizabil, modern şi sigur. Practic, şase orăşeni vor să îngreuneze, din propriul interes, viaţa pentru zeci de mii de oameni. Ei nu au participat până acum la dezbaterea publică privind renovarea podului, deşi imobilele lor s-au aflat în vecinătatea podului periculos. Opinia mea fermă este că această chestiune nu ar trebui să fie decisă de un judecător, ci ar trebui rezolvat de către experţi. Vă rog încă o dată să veniţi cu o listă concretă a problemelor, să vedem ce putem corecta. Sunt unele sesizări care au fost deja rezolvate. De exemplu, pentru că era prea aproape de acoperişul uneia dintre locuinţe, lăţimea podului a fost micşorată de la 14,80 metri la 14,20 metri. Asta e procedura ideală şi corectă, nu judecata prin instanţe’, a declarat primarul Korodi Attila, citat într-un comunicat de presă al municipalităţii.

Totodată, în cadrul unei conferinţe de presă organizate la faţa locului, primarul a ţinut să sublinieze că este vorba de o investiţie majoră pentru infrastructura oraşului Miercurea-Ciuc, care deserveşte cel puţin 40.000 de persoane şi a subliniat că municipalitatea este deschisă la observaţii şi la rezolvarea nemulţumirilor, chiar dacă cei care au acţionat primăria în instanţă nu au participat la dezbaterile publice de dinaintea începerii lucrărilor.

Korodi a spus că podul va fi mai sigur, va fi rezolvată problema apelor pluviale şi a iluminatului public, iar poluarea fonică va fi redusă prin montarea unor panouri de absorbţie.

De asemenea, primarul a ţinut să sublinieze că una dintre nemulţumiri, cea privind lăţimea podului, a fost rezolvată înainte de depunerea acţiunii în instanţă şi pune la îndoială bunăvoinţa celor care cer oprirea lucrărilor, în contextul în care problemele care trebuie rezolvate pot fi soluţionate administrativ, prin dialog.

‘Noi am fost foarte deschişi, de la început, pentru probleme punctuale pe care cetăţenii pot să le aibă. Cum am aflat, de exemplu, de problema vecinătăţii, imediat printr-o corecţie făcută de proiectant podul este mai îngust cu 60 de centimetri per total, ajungând de la 14,80 metri până la 14,20 metri. Este foarte straniu, această decizie fiind luată în timpul verii, să ne trezim daţi în judecată şi pe speţa aceasta şi pe alte speţe. Suntem convinşi că o parte, cel puţin, dintre petenţi au alte intenţii. Au intenţia ca acest pod să nu se mai refacă pentru că, indiferent că ei au trăit aici sau au cumpărat locuinţe acum cel puţin 20 de ani, cred că e momentul oportun să pună pe butuci o infrastructură importantă care de 50 de ani a servit oraşul şi care şi peste 50 de ani trebuie să servească cu toată siguranţa 40.000 de locuitori ai oraşului’, a spus Korodi.

El a ţinut să puncteze faptul că se constată o scădere drastică a volumului comercial al unor companii care lucrează dincolo de podul aflat în renovare şi cu cât lucrările de renovare se vor finaliza mai repede, cu atât mai mult se poate reda şansa acestor firme să supravieţuiască şi să ofere locuri de muncă în viitor.

Korodi a prezentat şi un scurt istoric al podului peste calea ferată, construit în anul 1974, care a trecut, în acest timp, doar prin ‘două mici îmbunătăţiri’ şi care, în 2016, a fost declarat periculos, în urma unui audit al Inspectoratului de Stat în Construcţii.

‘Din momentul acela, Primăria Miercurea-Ciuc a făcut tot posibilul ca să găsească fonduri pentru reconstrucţia acestui pod, care costă foarte mulţi bani, dar care va fi construit pentru următorii 50 de ani. Dorim să oferim oraşului o infrastructură care să fie modernă, care să fie utilă şi peste zece ani, dar şi peste 30 de ani şi care să elimine acele elemente care au cauzat declararea ca şi pod periculos pentru cetăţeni şi pentru trafic. În 2016 fluxul de maşini, tonajul, au fost micşorate ca tocmai această perioadă de trecere la momentul în care poate să fie reconstruit, corectat, să poată să fie parcursă într-un mod cât mai sigur pentru cetăţeni’, a arătat primarul din Miercurea Ciuc.

El a respins acuzaţiile legate de faptul că lucrările vizează, de fapt, o reconstrucţie a podului şi nu o renovare şi a punctat că Primăria a respectat toate procedurile legale în vigoare.

‘A fost o critică că această lucrare nu este o renovare, ci o nouă construcţie. Nu este o nouă construcţie, ci o renovare conform normativelor şi care abordează tocmai acele probleme care au cauzat declararea ca pod periculos pentru comunitate în 2016. De aceea, respingem toate aceste acuzaţii şi spunem foarte ferm că autorizaţia de construcţie, care a fost verificată şi de Inspectoratul de Stat în Construcţii, a fost bine emisă, care a avut şi părţi de autorizaţie pentru demolarea unor elemente care trebuiau demolate şi pentru reconstrucţia unor părţi care trebuie refăcute de la zero. (…) Spunem foarte clar, noi având şi verificări de la ISU, de la Inspectoratul de Stat în Construcţii, luând în considerare şi dezbaterile publice, parcurgerea unor proceduri mult mai complexe decât la o construcţie simplă, la un proiect cu finanţare internă, Primăria Miercurea-Ciuc a făcut totul într-un mod corect în ultimii cinci ani şi va face pentru ca acest pod să fie renovat în mod corespunzător’, a subliniat Korodi Attila.

Renovarea şi reconfigurarea pasajului pestea calea ferată de la Miercurea-Ciuc face parte dintr-un amplu proiect al municipalităţii, intitulat ‘Reducerea emisiilor de carbon în municipiul Miercurea-Ciuc prin investiţii bazate pe Planul de Mobilitate Urbană Durabila’ şi este finanţat din fonduri europene şi din bugetul local.

Componentele proiectului vizează, pe lângă lucrările la pasajul peste calea ferată, şi reabilitarea mai multor străzi din oraş, reabilitarea autogării, achiziţionarea de autobuze ecologice şi implementarea unui sistem de management al traficului.

Potrivit primarului Korodi Attila, lucrările la pasajul peste calea ferată ‘au o valoare teoretică, ajustată la 62 milioane de lei’.

Lucrările au început în luna aprilie a acestui an şi ar trebui să se finalizeze la sfârşitul verii anului 2023.

Podul peste calea ferată de la Miercurea-Ciuc reprezenta, la data construcţiei, a doua cea mai mare construcţie de beton armat din Transilvania, după viaductul Caracău (tot în judeţul Harghita – n.red.), la realizarea sa lucrând, în mare parte, deţinuţi. AGERPRES / (A, AS – autor: Gina Ştefan, editor: Marius Frăţilă)

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks