Senatul a adoptat, miercuri, în plen, o propunere legislativă prin care autorităţile publice locale sau administratorii drumurilor publice de interes naţional, judeţean şi local din intravilan sunt obligaţi să asigure trotuare pentru traficul pietonal pe cel puţin una dintre părţile carosabilului.
‘Drumurile publice de interes naţional, judeţean şi local din intravilan vor fi prevăzute cu facilităţi pentru traficul pietonal prin amenajări de trotuare pe cel puţin una dintre părţile carosabilului acolo unde din motive tehnice nu este posibilă amenajarea trotuarelor pe ambele părţi. (…) Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care răspund pentru activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism de elaborarea strategiilor naţionale de dezvoltare a planurilor de urbanism şi de amenajarea teritoriului, precum şi de normele tehnice privind regimul drumurilor publice de interes naţional, judeţean şi local au obligaţia să solicite ca documentaţiile pentru proiectarea execuţia şi intervenţiile asupra drumurilor publice în intravilan se includă pe cel puţin una dintre părţile carosabilului facilităţi pentru traficul pietonal’, prevede propunerea legislativă amendată de Senat.
Iniţiatorii, un grup de parlamentari USR, îşi argumentează proiectul prin faptul că lipsa trotuarelor pe drumurile naţionale şi judeţene în intravilan reprezintă ‘o problemă generatoare de accidente soldate cu victime şi decese’.
‘În ţara noastră, rata accidentelor în care sunt implicaţi pietoni este cu mult peste media UE, conform Eurostat, rata mortalităţii din accidente în care erau implicaţi pietoni a înregistrat 38% în 2017. (…) Ne propunem să eliminăm riscurile la care pietonii români sunt supuşi zi de zi din lipsa trotuarelor prin completarea legislaţiei existente care, deşi prevede în definiţia drumului public atât obligativitatea existenţei părţii carosabile destinate circulaţiei rutiere, cât şi trotuarele destinate circulaţiei pietonale, a fost total ignorată în aplicare, în ultimii 30 de ani’, se arată în expunerea de motive.
Propunerea legislativă pentru modificarea OUG 43/1997 privind regimul drumurilor şi a Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului urmează să fie dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.