Expoziţia temporară ‘Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000’ a fost prezentată, luni, la Muzeul de Artă Recentă din Capitală.
Directorul Muzeului de Artă Recentă, Erwin Kessler, a afirmat, la o conferinţă de presă, că expoziţia este o primă trecere în revistă ‘a mişcărilor de pe scena fotografiei româneşti’ a artiştilor fotografi de după anul 2000.
‘Expoziţia ‘Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000′ este prima trecere în revistă selectivă, foarte selectivă, a mişcărilor de pe scena fotografiei româneşti, cum spunem fotografia de artă şi chiar fotografia făcută de artişti, artişti care se exprimă ca artişti în mediul fotografic. Nu vorbim despre fotografie în general, ci de fotografia de artă, acea fotografie pe care o fac foarte mulţi oameni care, nefiind artişti, fac fotografie artistică. Aceasta arată doar ce este de văzut, nu arată ce este de făcut cu ceea ce vedem în România, adică cum să schimbăm noi ca să fie mai bine, nu arată ce ar fi grav şi să ne strângă inima, arată pur şi simplu, aproape omogen, ce-i de văzut în preajma noastră. (…) Am socotit că este important ca de această dată să avem o privire din casa fotografiei româneşti’, a declarat Erwin Kessler.
Michele Bressan, artist prezent în expoziţie şi curator al expoziţiei alături de Ioana Iuna Şerban, a spus că expoziţia este ‘construită din detalii, dar o expoziţie care trebuie citită ca un ansamblu’.
‘Nu este vorba despre o expoziţie concept, este mai degrabă o expoziţie martor, o expoziţie care trasează şi delimitează, poate, trecerea de la un moment la celălalt. Există cu siguranţă în trecutul istoriei fotografiei contemporane româneşti tot felul de exemple şi de nume foarte validate care îşi găsesc şi îşi păstrează o localizare foarte bine definită, dar am considerat foarte important ca această ştafetă la un moment dat să fie trecută mai departe şi să putem evidenţia acest moment de trecere. În acest sens vorbim de un moment generaţional nou, moment în care noi artişti lucrează în paralel cu alte nume deja validate, dar, per total, avem de a face cu o selecţie care defineşte statusul actual al fotografiei contemporane româneşti într-un sens de relaţionare istorică mai apropiată’, a afirmat Michele Bressan.
El a precizat că este o expoziţie care reuşeşte să transmită multe informaţii şi care oferă posibilitatea de a explora parcursul mai multor artişti care au fost incluşi cu nişte decupaje provenite din propriul discurs artistic.
‘Nu vorbim despre tot ce se vede, vorbim despre o selecţie care a reuşită să transmită un update. Este vorba, de fapt, despre un update legat de un discurs mult mai amplu, există şi alte nume care formează acest moment al noii fotografii româneşti pe care din motive lesne de înţeles nu am putut să le includem în aceiaşi expoziţie, în acelaşi spaţiu’, a mai spus Bressan.
El a afirmat că s-a dorit o conturare mai clară a generaţiei care poate fi considerată ‘o generaţie post 2000’.
‘Cred că generaţia post 2000 este prezentă şi va fi din ce în ce mai prezentă tocmai într-un moment de tranziţie şi de evoluţie a fotografiei româneşti. Ceea ce credem că este cel mai important este să privim această expoziţie cu deschidere, să fim dispuşi şi să permitem empatizarea, şi să localizăm sau cel puţin să ne imaginăm legăturile pe care la rândul nostru le-am imaginat atunci când am panotat lucrările’, a mai spus Michele Bressan.
Expoziţia va fi însoţită de o carte dedicată fotografiei româneşti post 2000, în care vor fi prezentaţi cei 12 artişti fotografi prin răspunsurile lor la patru întrebări, precum şi o prezentare a proiectelor lor.
‘Publicaţia ‘Ce-i de văzut’ a început cu o regândire a ideii de carte ca obiect, şi nu neapărat de a face un catalog. Cataloagele sunt, de obicei, foarte pragmatice, informative, au un scop documentar. Ideea a fost să schimbăm un pic structura unui catalog. Când ai un catalog, începi cu un text curatorial, după care ai informaţii legate de lucrări şi după aia ai imaginile care sunt puse într-o structură destul de clasică. (…) Noi am vrut să schimbăm această înţelegere şi, cumva, am plecat de la ideea de carte de artişti. (…) Cartea începe cu o înşiruire de imagini. (…) Între aceste înşiruiri avem şi patru întrebări – a fost o propunere din partea curatorilor ca fiecare artist să primească patru întrebări, şi ele sunt puse în această desfăşurare. Urmează textele curatoriale semnate de Michele Bressan, Ioana Iuna Şerban şi Erwin Kessler’, a explicat Mihai Şovăială, autorul conceptului şi design-ului cărţii.
‘Cartea va însemna un obiect important, un obiect de referinţă, un prim obiect care va oferi un fel de rezumat în direcţia acestei fotografii româneşti care, de foarte multe ori, funcţionează, de foarte multe ori este expusă, dar aproape niciodată nu este recunoscută într-un sens mai coerent din punct de vedere cronologic’, a spus şi Michele Bressan.
Artiştii prezenţi în expoziţie sunt Lucian Bran, Michele Bressan, Valeriu Cătălineanu, Ioana Cîrlig, Bogdan Gîrbovan, Emőke Kerekes, Anton Roland Laub, Virginia Lupu, Andrei Mateescu, Patricia Moroşan, Andrei Nacu, Mihai Şovăială.
Vernisajul expoziţiei va avea loc miercuri, de la ora 19,00, la Muzeul de Artă Recentă. Expoziţia va putea fi vizitată până pe 8 mai.