Proiectul ‘Start în educaţie’, cel mai amplu dedicat preşcolarilor din România, a fost lansat marţi de Fundaţia World Vision şi va cuprinde peste 60.000 de copii şi 10.000 de părinţi din 500 de comunităţi defavorizate, valoarea totală fiind de peste 2,7 milioane de euro.
‘Fără educaţie timpurie, practic, este foarte greu să construieşti peste. Pentru noi este un moment deosebit, pentru că în felul acesta, împreună cu Fundaţia World Vision, vom ajunge la 60.000 de copii şi 10.000 de părinţi din comunităţi defavorizate’, a afirmat Amalia Fodor, director executiv al Fundaţiei OMV Petrom la lansarea proiectului de educaţie timpurie în România ‘Start în educaţie’.
Investiţia în educaţia copiilor preşcolari este cea mai importantă investiţie, a subliniat Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.
‘Fiecare leu investit în educaţia copilului la timpul potrivit generează alţi opt lei care pot să fie investiţi în educaţie într-o ţară care, din punctul nostru de vedere, investeşte puţin în educaţie, faţă de ce ar trebui să investească’, a spus Mihaela Nabăr.
Conform datelor World Vision România, situaţia copiilor de vârstă preşcolară este extrem de gravă, mai ales în mediul rural, acolo unde copiii cu vârsta de grădiniţă muncesc în gospodărie, în medie, o oră şi 20 minute (îngrijesc animale şi au alte responsabilităţi în casă). Din analizele realizate de World Vision România, majoritatea copiilor de vârstă preşcolară din mediul rural au acces la materiale educaţionale doar dacă frecventează grădiniţa sau le folosesc pe ale fraţilor mai mari care merg la şcoală.
‘Părinţii – de foarte multe ori – nu-şi duc copiii la grădiniţă pentru că ei consideră că fără grădiniţă ori cu grădiniţă este cam acelaşi lucru pentru traseul lor educaţional’, a precizat Nabăr.
Directorul executiv a mai afirmat că, potrivit unui raport al World Vision România, cam o treime dintre părinţi fac activităţi cu copii lor.
‘Rolul educatorului este în grădiniţă, dar acasă este rolul părintelui sau al tutorelui. Practic, acest proiect, dincolo de formarea educatorilor, îşi propune să lucreze cu părinţii. În momentul acesta, noi zicem că avem mult de lucru, doar 36% dintre părinţi desfăşoară în acest moment activităţi cu copiii lor’, a mai spus Nabăr.
O analiză preliminară realizată la nivelul beneficiarilor proiectului ‘Start în educaţie’ arată că, deşi majoritatea părinţilor consideră că a merge la grădiniţă este important, unul din cinci părinţi crede că cei mici pot avea un parcurs educaţional bun şi fără să frecventeze grădiniţa. În plus, o treime dintre părinţi spun că principala provocare pe care o întâmpină în ceea ce priveşte frecventarea grădiniţei este lipsa banilor pentru cheltuieli (haine, masă, ghiozdan).
Potrivit unui studiu prezentat de World Vision România, rata de participare la educaţie timpurie a scăzut, fiind printre cele mai scăzute din Europa, ponderea elevilor cu un nivel redus al abilităţilor de citire, matematică şi ştiinţe, măsurate prin testele PIS, este aproape dublă faţă de media europeană, cheltuielile publice pentru educaţie sunt printre cele scăzute din UE, iar rata de părăsire timpurie a şcolii rămâne ridicată, mai ales în zonele rurale şi în comunităţile rome.
Nabăr a precizat că prin acest proiect nu se are în vedere investiţia în infrastructura şcolară, ci în oameni.
‘Noi considerăm că sunt suficient de multe resurse disponibile în programele guvernamentale care să investească în ziduri, noi investim în oameni cu acest proiect. Investim în copii, investim în părinţi, investim în comunitate şi investim în specialiştii care să lucreze cu copiii noştri. (…) Investim în oameni şi asigurăm accesul copiilor preşcolari în educaţie’, a evidenţiat directorul World Vision România.
Copiii din comunităţile vulnerabile selectate în program vor primi câte un ‘Ghiozdănel cu viitor’ – un pachet cu resurse educaţionale realizat cu ajutorul experţilor în educaţie. Toate produsele din ghiozdan răspund nevoilor de dezvoltare ale copiilor preşcolari: rechizite, carte şi caiet de lucru, materiale educative STEAM (Ştiinţa, Tehnologie, Inginerie, Artă şi Matematică), jocuri pentru dezvoltarea motricităţii şi produse de igienă personală. Părinţii vor putea găsi idei de activităţi şi sfaturi pentru utilizarea acestora pe canalul dedicat de pe YouTube – ‘Start în Educaţie’.
‘Este un ghiozdănel dotat cu materiale educaţionale foarte bine alese, cu grijă alese, care dezvoltă acele abilităţi şi cunoştinţe care să-i pregătească pe copii să intre în şcoală’, a explicat Nabăr.
Monica Anisie, preşedintele Comisiei pentru învăţământ din Senat, a spus că ‘educatorul este cel mai important om din viaţa copilului’.
‘Educatorii sunt baza. Dacă copilul în grădiniţă găseşte sprijin, dacă în grădiniţă se simte protejat, se simte iubit, şi mai târziu, atunci când merge la şcoală, va avea o atitudine pozitivă faţă de învăţare. (…) Sunt comunităţi în care copiii se simt vulnerabili şi părinţii lor se află în nevoie şi atunci este nevoie de noi să venim în sprijinul acestora, să-i aducem la şcoală, să-i aducem la grădiniţă’, a spus Anisie.
Natalia-Elena Intotero, preşedintele Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor, a arătat că este nevoie de o schimbare a mentalităţii părinţilor care consideră că prezenţa copiilor la grădiniţă nu este necesară.
‘Schimbarea mentalităţii nu o putem realiza de pe o zi pe alta, dar o putem realiza într-un timp mai scurt printr-un efort comun şi o colaborare foarte bună. Foarte importantă este implicarea autorităţilor locale, începând de la primarii comunelor, continuând cu oraşe, municipii’, a afirmat Intotero.
Ea a apreciat că nu suficientă investiţia doar în partea de infrastructură, ‘investiţia în capitalul uman trebuie să fie în egală măsură o prioritate, inclusiv partea de salarizare’.
‘Ştim cu toţii că în momentul de faţă undeva peste 50-60% dintre cadrele didactice, titulari în învăţământ, au vârsta de la 50 de ani în sus. Deci, ca să aducem cadre didactice bine pregătite, trebuie să avem o salarizare corespunzătoare, motivantă, dar în egală măsură trebuie să ne gândim şi la o salarizare concurenţială, pe bază de reuşite, astfel încât să existe o competiţie permanentă’, a afirmat Intotero.
Preşedintele Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor a spus că ‘educaţia trebuie să aibă un buget mai mare’ şi că ‘în educaţie este nevoie, mai mult ca niciodată, de mai mulţi consilieri şcolari, mai mulţi psihologi, de o colaborare permanentă cu societatea civilă care face lucruri extraordinare’.
Proiectul ‘Start în educaţie’ este lansat de Fundaţia World Vision România şi Fundaţia OMV Petrom.