Şcolile şi instituţiile de învăţământ care prezintă risc crescut în caz de cutremur, potrivit expertizărilor realizate, vor intra cu prioritate într-un proces de consolidare şi reabilitare printr-un program guvernamental, s-a stabilit în şedinţa Comitetului interministerial pentru analiza de risc seismic care a avut loc, marţi, la Palatul Victoria, sub coordonarea premierului Nicolae Ciucă, scrie Agerpres.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, în cadrul reuniunii a fost luată decizia ca până vineri, 24 februarie, Ministerul Educaţiei să sprijine autorităţile locale să identifice soluţii pentru relocarea în spaţii sigure a copiilor care îşi desfăşoară în prezent activitatea în clădiri încadrate în categoria de risc seismic I, ca urmare a expertizărilor, clasificărilor şi verificărilor.
„Urmare a actualizării în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România, de către unităţile de învăţământ, a situaţiei clădirilor aflate în risc seismic I, a rezultat faptul că 39 de clădiri aparţinând unităţilor de învăţământ sunt încadrate în categoria de risc seismic I. Dintre acestea, 21 sunt clădiri în care se desfăşoară, în prezent, activităţi şcolare, 15 având destinaţia săli de clasă sau laboratoare, restul având alte destinaţii (cămin, sală de sport). Şcolile şi instituţiile de învăţământ care prezintă risc crescut în caz de cutremur, potrivit expertizărilor realizate, vor intra cu prioritate într-un proces de consolidare şi reabilitare printr-un program guvernamental ce va fi aprobat de Guvern. În cadrul Comitetului interministerial s-a stabilit ca mâine, în şedinţa de guvern, să fie analizat, în primă lectură, proiectul de ordonanţă de urgenţă privind aprobarea acestui program guvernamental”, se arată în comunicat.
În cadrul întâlnirii, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a prezentat lista clădirilor încadrate în clasa de risc seismic I şi a menţionat care dintre acestea sunt, în prezent, folosite.
„O parte din inspectorii şcolari din judeţele în care se află clădiri încadrate în clasa de risc seismic I şi în care se desfăşoară activităţi didactice au anunţat ministerul, în cursul zilei de azi, că deja au fost identificate soluţii pentru relocarea elevilor. Inspectoratele şcolare au termen până miercuri, 22 februarie, pentru a identifica, împreună cu autorităţile locale, soluţii de relocare”, a declarat Deca.
De la ultima actualizare a informaţiilor în SIIR, din luna septembrie a anului 2022, din cele 118 clădiri declarate de conducerile unităţilor de învăţământ ca fiind încadrate în RSI, unele au urmat programe de consolidare, iar altele sunt, în prezent, în conservare, nefiind folosite.
Tot ca urmare a celor stabilite în reuniunea de marţi, Guvernul va face miercuri, în şedinţă, o primă evaluare a cadrului legislativ, pentru a eficientiza procedurile legale în cazul clădirilor expuse riscului seismic.
„Vom monitoriza cu atenţie ca tot ceea ce stabilim în acest comitet să se aplice. În acest moment este prioritar să urgentăm reabilitarea şi consolidarea şcolilor şi tuturor clădirilor în care se desfăşoară procesul educativ, a spitalelor şi clădirilor publice. Avem identificate o parte din fonduri. Acolo unde nu vom avea resursa financiară de la Fondul de rezervă ne vom coordona cu Ministerul de Finanţe şi identificăm soluţiile de asigurare a finanţării. Cert este că avem nevoie de prioritizare în funcţie de nivelul de risc seismic şi de coordonarea cu posibilităţile financiare ale autorităţilor locale pentru că este nevoie de asumarea atât la nivelul Guvernului, cât şi al autorităţilor locale”, a afirmat premierul Nicolae Ciucă, citat în comunicat.
La prima reuniune a Comitetului interministerial pentru analiza de risc seismic au mai participat ministrul Dezvoltării, Attila Cseke, ministrul Cercetării, Sebastian Burduja, şeful Cancelariei prim-ministrului, Mircea Abrudean, secretarul de stat Raed Arafat, reprezentanţi ai vicepremierului Kelemen Hunor, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii; Ministerului Afacerilor Interne; Ministerului Energiei; Ministerului Sănătăţii; Ministerului Culturii; Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale; Academiei Române; Inspectoratului de Stat în Construcţii; Institutului Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă Urban; Institutului Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizica Pământului; Alianţei Române a Universităţilor Tehnice; Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România; Asociaţiei Municipiilor din România; Asociaţiei Oraşelor din România; Asociaţiei Comunelor din România.
Articolul Şcolile cu risc crescut în caz de cutremur vor intra cu prioritate într-un proces de consolidare, anunţă Guvernul apare prima dată în Ecopolitic.
Sursa: Ecopolitic.ro