Un număr de 153 de biblioteci publice funcţionează în Harghita, care deţin peste două milioane de volume, cel mai vechi datând din 1594, arată o informare a Biroului de Presă al Instituţiei Prefectului.
Potrivit sursei citate, s-a efectuat o evaluare a fondului de carte la nivelul bibliotecilor din judeţul Harghita şi a numărului persoanelor care accesează bibliotecile, fiind chestionate primăriile, Biblioteca Judeţeană ‘Kájoni János’, din municipiul Miercurea Ciuc şi unităţile de învăţământ.
Datele statistice arată că în evidenţa Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Harghita figurează 109 biblioteci administrate de unităţile de învăţământ, din totalul de 129 unităţi cu personalitate juridică.
Acestea deţin peste un milion de cărţi în limba maghiară, circa 440.000 de cărţi în limba română şi aproximativ 20.000 de cărţi în alte limbi.
În reţeaua Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita sunt, în total, nouă unităţi de învăţământ care nu au bibliotecă, acestea confruntându-se, în cea mai mare parte, cu probleme de personal, respectiv cu lipsă de spaţiu.
În ceea ce priveşte situaţia bibliotecilor orăşeneşti sau comunale, în Harghita funcţionează 43 de astfel de biblioteci, la un număr total de 67 de unităţi administrativ teritoriale. Aceste biblioteci deţin aproape 460.000 de volume în limba maghiară, circa 270.000 de cărţi în limba română şi aproximativ 11.000 în alte limbi.
Potrivit analizei puse la dispoziţie de Instituţia Prefectului, în 14 unităţi administrativ teritoriale nu există biblioteci, în şase nu funcţionează din cauza lipsei de personal, iar în alte două din cauza lipsei de interes a locuitorilor, iar în două unităţi administrativ teritoriale bibliotecile sunt închise din cauza lucrărilor de renovare.
Referitor la Biblioteca Judeţeană din Miercurea Ciuc, datele arată că, din totalul de aproape 195.000 de volume, circa 23.000 sunt în limba română, aproape 155.00 în limba maghiară şi aproximativ 17.000, în alte limbi.
Numărul total al volumelor din cele 153 de biblioteci publice din judeţ este de 2.406.735.
Conform sursei citate, cea mai veche carte este deţinută de Colegiul Naţional ‘Márton Áron’ Miercurea Ciuc şi este vorba de ‘Opera Omnia’, autor Marcus Tullius Cicero, tipărită în 1594.
De asemenea, şi în alte biblioteci şcolare se află cărţi vechi şi valoroase.
Cele mai vechi cărţi sunt deţinute de: Colegiul Naţional ‘Márton Áron’ Miercurea Ciuc, Opera Omnia, autor Marcus Tullius Cicero, tipărită de Apud G. Laemarium în 1594; Şcoala Gimnazială ‘Köllő Miklós’ Ciumani, Magyar practicus termesztö, autor N. Nagyvathy János, tipărită de editura Pest în 1821; Liceul teoretic ‘Tamási Aron’ Odorheiu Secuiesc, Wőterbuch, autor dr John Franz, tipărită de Verlage Buchhandlung în 1838; Liceul Teologic Unitarian ‘Berde Mózes’ Cristuru Secuiesc, Carte bisericească – cântece liturgice unitariene, autor Biserica Unitariană în 1867; Liceul Teoretic ‘O.C.Tăslăuanu’ Topliţa, Istoria Literaturii Române Epoca Veche, autor Sextil Puşcariu, tipărit de editura Istoria Literaturii Române Epoca Veche în 1936.
De asemenea, există o reală nevoie de dotare a bibliotecilor cu cărţi, fiind de interes pentru cititori literatura clasică, contemporană, iar pentru copii, volumele cu scop educativ.
Analiza mai arată că se constată o creştere, de la an la an, a numărului abonaţilor.
Un detaliu important remarcat în informarea menţionată este ponderea mică a acelor cărţi, din fondul total de cărţi a bibliotecilor, care se închiriază spre lecturare de trei sau de mai multe ori pe an.
‘O posibilă concluzie ar fi că fondul de cărţi ar trebui completat şi în funcţie de preferinţele cititorilor, ale generaţiilor noi’, se arată în informarea Instituţiei Prefectului.
O altă caracteristică întâlnită la majoritatea bibliotecilor este preocuparea acestora de a desfăşura activităţi secundare, cum ar fi servicii de internet, imprimare şi copiere acte/documente, găzduirea diferitelor programe culturale şi educaţionale pentru copii.
Referitor la deficienţele de funcţionare, problema cea mai des semnalată este legată de lipsa personalului calificat, cu care se confruntă multe dintre primării şi şcoli.
‘O primă soluţie este deblocarea angajărilor în sistemul public, multe dintre primării urmează să apeleze la această soluţie’, precizează sursa citată.
Evaluarea Instituţiei Prefectului s-a efectuat în cadrul unui proiect iniţiat de către premierul Nicolae Ciucă, în parteneriat cu Asociaţia Naţională a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România, care vizează lectura de carte, necesitatea cunoaşterii limbii române şi obţinerea unor rezultate bune la Bacalaureat şi prin care se doreşte promovarea lecturii de carte, asigurarea de cărţi noi pentru biblioteci şi susţinerea financiară a achiziţiilor de carte.
De altfel, în informarea Instituţiei Prefectului se subliniază că dotarea bibliotecilor cu cărţi în limba română ‘ar însemna un pas important în promovarea limbii şi literaturii române şi dezvoltarea abilităţilor de comunicare’ şi ‘ar facilita familiarizarea copiilor, elevilor de toate vârstele şi etniile, cu valorile literaturii româneşti şi universale’. AGERPRES / (AS – autor: Gina Ştefan, editor: Marius Frăţilă)