Instituţia Prefectului Harghita, în parteneriat cu 15 instituţii publice din judeţ, a organizat, marţi, cu prilejul Zilei Europei, Târgul Serviciilor Publice Europene, pentru prima dată după pandemie, cu scopul de a facilita întâlnirile directe dintre cetăţeni şi specialiştii instituţiilor respective.
Evenimentul a ajuns la a IV-a ediţie şi s-a desfăşurat sub coloanele Palatului Administrativ din Miercurea-Ciuc, cetăţenii şi reprezentanţii instituţiilor publice având ocazia să dialogheze asupra unor subiecte de interes, de la beneficiile cardului european de sănătate şi tratamentele de specialitate în spaţiul comunitar, până la siguranţa alimentară, energia verde, statistici privind indicatorii de dezvoltare ai judeţului, piaţa forţei de muncă, prevenirea şi consilierea antidrog, siguranţa cetăţenilor acasă şi în spaţiul comunitar, accesarea fondurilor europene sau utilizarea numărului unic de urgenţă 112.
În premieră, la târg a participat şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, pentru a transmite cetăţenilor mesajul de a apela cu responsabilitate numărul de urgenţă 112, doar atunci când este nevoie de intervenţia imediată a echipajelor specializate.
Purtătorul de cuvânt al STS, Cătălin Chirca, a declarat presei că, anul trecut, peste jumătate din apelurile la 112, în Harghita, au fost diferite solicitări de informaţii şi nu făceau obiectul acestui număr de urgenţă.
‘Ne aflăm pentru prima dată la acest eveniment. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este prezent pentru a discuta cu oamenii, în principal pentru a transmite mesajul nostru de responsabilitate privind apelarea numărului de urgenţă 112. Harghita se numără printre judeţele în care procentul de apeluri non-urgente la acest număr de urgenţă este destul de ridicat. Practic, anul trecut, în 2022, au fost peste 90 mii de apeluri la 112, aici, în Harghita, dintre care mai bine de jumătate nu au fost apeluri urgente, au fost diferite solicitări de informaţii care nu făceau obiectul acestui număr de urgenţă. Şi, ca toată lumea să înţeleagă, un apel de urgenţă este atunci când avem nevoie de intervenţia imediată a echipajelor specializate, de Ambulanţă, de Poliţie, de Pompieri, Jandarmerie sau Salvamont, dacă suntem în zonele montane. Tocmai de aceea, le recomandăm cetăţenilor să apeleze cu responsabilitate acest număr de urgenţă şi să sune doar atunci când este nevoie ca un echipaj operativ să intervină la faţa locului’, a declarat Cătălin Chirca.
La standul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Harghita, vizitatorii au putut vedea diferite echipamente de protecţie folosite de pompieri, de la echipamentele folosite la incendiu, la descarcerare, la misiunile pirotehnice până la o cameră laparoscopică folosită la detectarea persoanelor, în cazul unui cutremur.
Şeful Inspecţiei de Prevenire de la ISU Harghita, col Monoranu Vasile Radu, a declarat, pentru AGERPRES, că a fost amenajat şi un punct de informare preventivă, fiind distribuite pliante şi broşuri.
‘Vizitatorii ar trebui să ştie că meseria noastră este una dintre cele mai atractive, noi aşa ştim, ar trebui să ştie că suntem pregătiţi 24 ore din 24 pentru a interveni în situaţii de urgenţă de diverse tipuri, din zona riscurilor naturale, biologice sau tehnologice şi ar trebui să ştie că avem un compartiment, un serviciu dedicat activităţilor de prevenire, prin care urmărim să reducem riscul de producere a evenimentelor’, a precizat col Monoranu.
Lângă standul pompierilor profesionişti s-a aflat şi cel al Centrului Militar Judeţean Harghita, realizat în colaborare cu Brigada 61 Vânători de Munte ‘General Virgil Bădulescu’, unde au fost expuse materiale şi echipamente folosite de militari şi a fost promovată şi profesia de militar.
Întrebat de ce ar trebui un tânăr să aleagă această meserie, şeful Biroului de Informare Recrutare din cadrul Centrului Militar Judeţean Harghita, maior Mihail Botezat, s-a referit la stabilitatea oferită, la prieteniile care se leagă în cadrul echipei, la câştigurile financiare, care sunt ‘la un nivel rezonabil’, dar şi la experienţele trăite în cadrul activităţilor multinaţionale desfăşurate.
La Târgul Serviciilor Publice Europene a participat şi Direcţia Judeţeană de Statistică Harghita, specialiştii instituţiei oferindu-le cetăţenilor informaţii despre activităţile desfăşurate.
‘Despre Direcţia Judeţeană de Statistică oamenii ar trebui să afle că suntem singurii furnizori de date statistice din România, date publice, date autorizate, date care oferă informaţii despre recensământul populaţiei, ceea ce este foarte atrăgător pentru toată lumea şi, bineînţeles, date economice pe care le tot auzim vehiculate la televizor, dar poate unii nu ştiu de unde vin aceste date’, a declarat Maria Abos, director executiv la Direcţia Judeţeană de Statistică.
De asemenea, aceasta a arătat că datele statistice sunt necesare şi în procesul de obţinere a fondurilor europene, punctând faptul că baza de date statistice poate fi accesată în mod gratuit.
‘Ceea ce este foarte important este că sunt gratuite, noi nu percepem niciun fel de taxă şi, bineînţeles, nu depăşim nici măcar 24 de ore între cerere şi răspuns’, a mai precizat Maria Abos.
Prefectul judeţului Harghita, Petres Sandor, a declarat presei că principalul scop al evenimentului a fost ca acei cetăţeni interesaţi să poată să obţină, într-un timp scurt şi într-un spaţiu destul de redus, informaţii despre mai multe instituţii publice din judeţ.
Acesta a recunoscut că se întâmplă ca unii cetăţeni să se adreseze Prefecturii cu probleme care pot fi rezolvate de alte instituţii, iar evenimentul de marţi a avut şi rolul ca oamenii să afle cu ce ocupă instituţiile prezente.
‘Nu am ajuns şi poate nu o să ajungem niciodată ca fiecare cetăţean să ştie exact care sunt instituţiile publice care pot să ofere soluţii pentru anumite probleme. Încercăm să îi îndrumăm, dacă ni se adresează cu probleme care nu sunt de competenţa noastră, către cei care au competenţă în soluţionarea lor şi această zi este o posibilitate de a şti cu ce se ocupă instituţiile care sunt prezente aici’, a conchis prefectul Petres Sandor.
La Târgul Serviciilor Publice Europene au mai participat Inspectoratul de Poliţie Judeţean, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenţia pentru Protecţia Mediului, Direcţia de Sănătate Publică, Oficiul pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog şi Direcţia Judeţeană pentru Sport. AGERPRES / (A, AS – autor: Gina Ştefan, editor: Marius Frăţilă)