Numărul infracţiunilor informatice a crescut în ultimii ani pe măsură ce reţelele de socializare s-au diversificat iar produsele bancare au făcut trecerea către era digitalizării, atrag atenţia specialişti din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Buzău.
În cadru unei conferinţe de presă prilejuite de lansarea ‘Săptămânii Prevenirii Criminalităţii’, program derulat la nivel naţional în perioada 22-26 mai, poliţiştii au realizat un scurt istoric al formelor în care au fost îmbrăcate de-a lungul vremii infracţiunile informatice şi suporturile preferate pe care infractorii le-au utilizat.
‘Această zonă a infracţionalităţii a luat amploare. Începem cu anii 2014-2015 când pe teritoriul nostru au apărut acele infracţiuni cunoscute ca şi ‘soldatul american’ sau infracţiuni privind înşelăciuni romantice. Persoane îşi făceau conturi de Facebook cu fotografii ale unor soldaţi sau persoane importante din armate străine şi abordau diverşi utilizatori solicitându-le bani. După 2019-2020 au început să-şi diversifice foarte mult modurile de operare, începând cu metoda OLX. Ulterior s-au diversificat cu acţiuni de phishing. Mai nou, prin intermediul unor conturi furate de Facebook se face o publicitate pentru investiţii în criptomonede. După ce aţi făcut acea depunere o să vedeţi cum vor creşte sumele, dar ele cresc fictiv cu bani de la alte persoane păcălite. Ei se folosesc de două lucruri, accesul la tehnologie şi dorinţa de îmbogăţire’, a declarat agent şef de poliţie Ispas Ionuţ, din cadrul Compartimentului de Investigaţii a Infracţiunilor Informatice – IPJ Buzău.
În afara reţelelor de socializare sau a diverselor platforme de comerţ online, site-urile instituţiilor bancare au început să atragă atenţia infractorilor informatici care le clonează şi apoi se folosesc de datele victimelor cu scopul de a le sustrage banii din conturi. Există metode de preîntâmpinare a fraudelor bancare şi măsuri care însă nu garantează într-o proporţie covârşitoare siguranţa unui cont, în situaţia în care un utilizator nu este atent şi îşi oferă datele de contact şi cele ale contului unor persoane necunoscute.
‘Facem eforturi constante de a asigura siguranţa clienţilor noştri. Aceste infracţiuni sunt în creştere pentru că acest domeniu este în creştere. Avem instalate în comunicarea dintre noi alerte, o alertă internă. Sunt instituţii care asigură blocajul acestor site-uri. Eu primesc telefoane şi în weekend că vor să vireze pe criptomonede şi nu le dă voie banca. Noi nu le dăm voie, de regulă ne îndepărtăm de clienţii care au un comportament nepotrivit. Le închidem conturile şi sunt chiar unele persoane importante care nu înţeleg. Prima reacţie când identificăm o astfel de situaţie este să securizăm contul respectiv şi apoi dacă are o suspiciune că a fost înşelat să se adreseze instituţiilor abilitate’, a precizat directorul regional al Băncii Transilvania, Marin Neagu.