România urmează să împrumute de la Banca Europeană de Investiţii 600 de milioane de euro în vederea realizării unor secţiuni din cadrul autostrăzii A7.
Guvernul a aprobat, vineri, printr-un memorandum, negocierea contractului de finanţare dintre România şi BEI, în valoare de 600 milioane de euro, pentru susţinerea proiectului Autostrada A7 România. Este vorba despre o cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă.
‘Contractul de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, în valoare de 600 milioane euro, este destinat sprijinirii realizării unor secţiuni din cadrul autostrăzii A7 în lungime de 319 km (sectorul Ploieşti – Paşcani). Valoarea totală estimată a proiectului este de 6,7 miliarde euro (cu TVA), alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de 1,949 miliarde euro. Diferenţa, până la concurenţa valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat, împrumutul în valoare de 600 milioane de euro vizând acoperirea parţială a acestei contribuţii a bugetului de stat’, informează Guvernul.
Implementarea efectivă a investiţiei va fi asigurată prin CNAIR. Se estimează că proiectul se va finaliza în anul 2025, menţionează Guvernul. Data limită de tragere a împrumutului este de patru ani de la data semnării contractului de finanţare. Împrumutul va fi tras în maximum 20 de tranşe, fiecare în valoare de minimum 30 de milioane de euro.
Conform memorandumului, Guvernul a aprobat, în septembrie 2022, contractarea unei asistenţe financiare rambursabile de la BEI, în vederea acoperirii parţiale a finanţării publice naţionale necesare implementării unor reforme şi investiţii cuprinse în PNRR şi în Programul Operaţional Sănătate 2021-2027.
‘Asistenţa financiară ce urmează a fi contractată, în valoare de până la 4 miliarde de euro, va fi structurată în mai multe împrumuturi, din care cca. 2 miliarde de euro pentru sectorul transporturi şi cca. 2 miliarde de euro pentru sectorul sănătate’, prevede documentul.
Se menţionează că Ministerul Transporturilor a comunicat BEI lista proiectelor ce urmează să facă obiectul asistenţei financiare rambursabile: autostrăzile A3 şi A7; modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad; electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor; magistrala I de metrou Cluj şi magistrala 4 Bucureşti – Secţiunea 1: Gara de Nord – Filaret.
‘Pentru sprijinirea realizării autostrăzii A3, BEI a fost de acord cu acordarea unui împrumut în valoare de până la 200 milioane de euro, în timp ce pentru sprijinirea realizării autostrăzii A7, BEI a fost de acord cu acordarea unei serii de împrumuturi în valoare cumulată de până la 1.200 milioane de euro. Cele două finanţări, în valoare totală de până la 1.400 milioane de euro, au fost aprobate de Consiliul de Administraţie al Băncii la începutul lunii mai 2023. (…) Conform deciziei BEI, primul împrumut ce urmează a fi contractat are o valoare de 600 milioane de euro şi este destinat sprijinirii realizării unor secţiuni din cadrul autostrăzii A7 în lungime de 319 km (Ploieşti – Paşcani)’, se mai arată în document.