Blocurile alimentare de la trei centre private pentru copii şi de la o casă familială care aparţine de Direcţia Generală pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) au fost închise temporar, în urma controalelor efectuate în ultima săptămână la centrele rezidenţiale din judeţul Harghita.
Potrivit informaţiilor făcute publice într-o conferinţă de presă organizată de Instituţia Prefectului, s-a suspendat temporar funcţionarea blocurilor alimentare la un centru privat pentru copii din Lăzarea, cu 20 de beneficiari, pentru mai multe deficienţe, cum ar fi neefectuarea deratizării, dezinfecţiei şi dezinsecţie, lipsa autorizării sursei de apă, folosirea de alimente expirate sau neigienizarea magaziei de alimente, precum şi la un centru rezidenţial pentru copii de la Plăieşii de Jos, cu 19 beneficiari, pentru diverse nereguli precum neautorizarea sursei de apă, depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare în frigidere şi congelatoare, fiind găsite şi aproximativ 150 de kilograme produse alimentare de origine animală, respectiv preparate din carne şi produse lactate, cu modificări organoleptice.
În aceste cazuri, până la remedierea deficienţelor, se va asigura alimentaţia beneficiarilor prin intermediul serviciilor de catering.
De asemenea, în cursul zilei de luni, s-a dispus suspendarea temporară a activităţii blocurilor alimentare şi la Centrul multifuncţional Căminul ‘Sf Stefan’ din Miercurea-Ciuc, patronat de Fundaţia Sfântul Francisc şi la Casa tip familial ‘Kajoni Janos’ Miercurea-Ciuc, care aparţine de DGASPC Harghita.
Printre neregulile semnalate se numără nerespectarea condiţiilor de depozitare şi păstrare, produse expirate, blocuri alimentare neigienizate sau ustensile neigienizate în blocul alimentar.
În aceste cazuri nu este nevoie de asigurarea mesei în sistem catering întrucât copiii sunt în vacanţă.
Prefectul Harghitei, Petres Sandor, a precizat că la nivelul judeţului au fost verificate, în ultima săptămână, 77 de centre, din care 22 private şi 55 de stat, în care se află 1.123 de persoane rezidente.
În urma controalelor au fost aplicate 71 procese verbale de contravenţie, însumând 350.600 lei.
Prefectul a arătat că toate centrele din Harghita deţin licenţe de funcţionare, iar în urma verificărilor nu au fost retrase autorizaţii sanitare de funcţionare, nu au fost dispuse măsuri privind închiderea unor centre şi nu a fost necesară relocarea de persoane rezidente.
De asemenea, s-a constatat, pe timpul acţiunilor de verificare în teren, ‘cooperarea de care au dat dovadă reprezentanţii entităţilor verificate, existând un interes din partea administratorilor centrelor pentru remedierea neconformităţilor constatate’.
Prefectul a mai punctat faptul că în judeţ nu sunt ‘probleme extraordinare’ sau ‘iremediabile’, dar a subliniat că legea trebuie respectată, ţinând cont de exigenţele legale din domeniu.
El a mai susţinut că important e că acest control a avut loc şi că problemele constatate se vor corecta.
‘Important este că s-a făcut acţiunea de verificare, nu sunt probleme majore şi problemele mai mici găsite se vor corecta în timp şi avem această convingere că marea lor majoritate se vor corecta’, a spus Petres.
Petres Sandor a ţinut să precizeze că astfel de controale vor mai avea loc în cursul anului, pentru a verifica dacă s-au îndeplinit măsurile dispuse la acest control.
La conferinţa de presă au participat şi şefii sau reprezentanţi ai instituţiilor implicate în activitatea de control, care au prezentat măsurile pe care le-au luat, pe domeniile lor de activitate.
Răspunzând la o întrebare, şeful IPJ Harghita, comisar şef Mircea Iordan, a menţionat că nu s-a constatat ca beneficiarii, copii sau bătrâni, să fi fost agresaţi sau abuzaţi în vreun fel, lucru constatat de toţi membrii echipelor de control.
Controalele au fost efectuate de echipe mixte, având în componenţă reprezentanţi ai Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială, Direcţiei de Sănătate Publică, Inspectoratului Teritorial de Muncă, Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Inspectoratului de Poliţie Judeţean, Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ‘Oltul’ şi Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor.