Primăria oraşului Isaccea aşteaptă în continuare sprijin din partea Guvernului pentru amenajarea unei parcări şi întărirea digului de protecţie, astfel încât construcţia să poată suporta tirurile care tranzitează vama româno-ucraineană, în contextul în care traficul în zonă s-a dublat în ultima lună, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor oficiale.
Primarul oraşului Isaccea, Anastase Moraru, a declarat pentru AGERPRES că centrul urbei, aglomerat de tiruri încă de la declanşarea războiului din Ucraina, a fost descongestionat, după ce a decis ca autovehiculele să tranziteze digul de protecţie a localităţii împotriva inundaţiilor.
‘Cred că deocamdată asta este cea mai bună soluţie. Noi am făcut o solicitare către Guvern pentru a ni se aloca fonduri în regim de urgenţă pentru amenajarea unei parcări pentru tirurile din Ucraina şi pentru reabilitarea digului de protecţie pe care acum sunt autovehicule. Este necesar ca Guvernul să se aplece peste această solicitare’, a menţionat primarul Anastase Moraru.
El a mai spus că cele două investiţii sunt impuse de traficul tot mai crescut din zonă înregistrat în ultima perioadă, după ce societatea care asigură trecere Dunării cu bacul a dublat numărul curselor între România şi Ucraina.
Autoritatea locală a menţionat că în momentul de faţă este deschisă licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate a drumului care va face legătura între vama româno-ucraineană şi viitorul drum expres Constanţa-Tulcea-Brăila, aceasta urmând să fie a treia cale de acces în punctul de trecere a frontierei din oraş.
‘Pe şoseaua care face legătura între drumul naţional Tulcea-Brăila şi vamă au început lucrările de reabilitare în cadrul unui proiect transfrontalier România-Ucraina’, a precizat primarul oraşului Isaccea, Anastase Moraru.
De altfel, pe şoseaua care leagă vama de oraş sau drumul naţional 22, cunoscut şi drept drumul european 87, echipe de muncitori lucrează pentru repararea trotuarelor.
‘Refacem pavajul, că s-a stricat din cauza tirurilor. Au urcat pe trotuar şi drumul s-a lăsat’, a afirmat unul dintre muncitori, Ionel Irimia.
Alte echipe de lucrători îşi desfăşoară activitatea la baza digului, cu două utilaje mari.
Din vara anului trecut, zilnic, sute de camioane tranzitează oraşul Isaccea, în unele perioade şoferii aşteptând chiar şi două săptămâni pentru a ajunge de pe malul românesc al Dunării pe cel ucrainean. Timpii mari de aşteptare au fost cauzaţi de capacitatea restrânsă a bacului care traversează fluviul, dar şi de infrastructura redusă a punctului de trecere a frontierei, în contextul în care punctul Orlivka-Isaccea se află pe traseul cel mai scurt dintre porturile Odesa şi Constanţa.
După ce în iulie 2023, societatea care face cursele pe Dunăre a decis dublarea numărului bacurilor, traficul persoanelor în vamă a crescut de două ori. Potrivit Gărzii de Coastă, în perioada 24 iulie – 17 august 2023, prin punctul de trecere a frontierei Isaccea au intrat aproximativ 41.000 de persoane cu circa 7.300 de autovehicule şi au ieşit din România circa 45.000 de persoane cu aproape 8.100 de autoturisme.
În aceeaşi perioadă a anului trecut, prin vama Isaccea, au intrat circa 26.000 de persoane cu aproape 6.900 de autoturisme şi au ieşit din România circa 28.000 de persoane cu aproape 7.200 de autoturisme.
În ultima lună, timpul de aşteptare în oraşul Isaccea în cazul camioanelor ucrainene a ajuns chiar şi la o singură zi, potrivit unor conducători de autovehicule.
De la începutul războiului declanşat de Rusia în Ucraina până la finele săptămânii trecute, prin punctul de trecere a frontierei din Isaccea au intrat în Uniunea Europeană aproximativ 475.000 de persoane, cu circa 115.000 de autovehicule şi au ieşit din România circa 445.000 de persoane cu aproximativ 117.000 de autovehicule.