Un bărbat a fost condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare pentru ucidere din culpă în cazul unui accident rutier grav care s-a petrecut, în februarie 2016, pe Centura de Vest a municipiului Ploieşti, evenimentul soldându-se cu cinci morţi şi zeci de răniţi.
Conform portalului instanţelor de judecată, Judecătoria Ploieşti s-a pronunţat pe fond în dosarul având ca obiect ‘ucidere din culpă’ în care au fost trimise în judecată trei persoane fizice şi două persoane juridice.
Anchetatorii au stabilit că un microbuz de transport persoane, care efectua curse regulate pe traseul Măneşti-Ploieşti, a lovit din spate o autobasculantă încărcată cu nisip, iar la faţa locului nu au fost găsite urme de frânare.
În urma impactului puternic, şoferul microbuzului şi patru pasageri au murit, iar alte 28 de persoane au fost rănite, fiind transportate la Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti şi la Spitalul de Pediatrie Ploieşti, în vederea acordării asistenţei medicale.
Judecătoria Ploieşti l-a condamnat, miercuri, pe şoferul autobasculantei la trei ani de închisoare cu suspendare pentru ucidere din culpă, stabilind în dreptul acestuia o culpă de 15%, şi a încetat procesul penal faţă de inculpat cu privire la infracţiunile de vătămare corporală din culpă şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă ca urmare a prescripţiei.
Un alt inculpat din dosar a decedat pe parcursul judecăţii, iar instanţa de fond a încetat procesul faţă de acesta.
Totodată, faţă de patronul firmei de transportul public, acuzat de punere în circulaţie sau conducere a unui autovehicul neînmatriculat, în formă continuată, şi punere în circulaţie sau conducere a unui autovehicul cu număr fals de înmatriculare, în formă continuată, a încetat procesul prin intervenirea prescripţiei.
Faţă de cele două societăţi trimise în judecată în această cauză pentru neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, respectiv pentru punere în circulaţie sau conducere a unui autovehicul neînmatriculat, în formă continuată, şi punere în circulaţie sau conducere a unui autovehicul cu număr fals de înmatriculare, în formă continuată, a încetat procesul a urmare a prescripţiei, se arată pe portalul instanţelor de judecată.
De asemenea, instanţa a admis în parte acţiunile civile introduse în cauză, obligând partea responsabilă civilmente Euroins România SA la plata a peste 820.000 lei şi 136.000 euro.
‘În actul de sesizare s-a reţinut, în esenţă, că, la data de 05.02.2016, în jurul orelor 06.08, inculpatul (…) a condus, pe DN 1 (E 60), Şoseaua Centura de Vest a Municipiului Ploieşti, autotrenul basculant format din autotractorul marca Iveco Stralis, cu numărul de înmatriculare (…) şi semiremorca marca (…), cu numărul de înmatriculare (…), care nu corespundea normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, prezentând defecţiuni electrice la lampa spate dreapta a semiremorcii (nefuncţională) şi deficienţe majore ale dotării cu elemente de identificare ale semiremorcii prin mijloace reflectorizante, respectiv plăci de identificare, catadioptri şi marcaj pe conturul oblonului spate, fără a lua măsuri de remediere a defecţiunilor, nici de îndepărtare a murdăriei de pe elementele de semnalizare reflectorizante, deşi le observase înainte de plecarea în cursă, iar în zona km. 60 + 400 m., a oprit pe banda nr. 1 şi nu a semnalizat prezenţa pe carosabil cu luminile de avarie, nici în alt mod, condiţii în care, autobuzul (…) condus de către numitul (…), pe aceeaşi bandă, în acelaşi sens de deplasare, a intrat în coliziune cu partea din faţă în partea din spate a semiremorcii, accident în urma căruia a rezultat decesul numiţilor (…), (…), (…), (…) şi (…) şi vătămarea corporală a persoanei vătămate (…), care a suferit leziuni traumatice a căror gravitate a fost evaluată la 35-40 zile de îngrijiri medicale şi care i-au pus în primejdie viaţa şi pierderea splinei’, se arată în actele de la dosar.
În plus, anchetatorii au reţinut şi o culpă a şoferului microbuzului, care ar fi putut reduce efectele accidentului, dacă era atent.
‘În condiţile date, accidentul nu putea fi evitat de conducătorul autobuzului la viteza de cca. 70 km/h, dar lipsa reacţiei acestuia, respectiv lipsa iniţierii unei manevre de evitare indică o lipsă de atenţie din partea conducătorului auto. Iniţierea unei manevre combinate de frânare şi ocolire, chiar dacă nu putea evita producerea impactului, se apreciază că putea reduce efectele, deoarece impactul s-ar fi produs la o viteză mai mică şi putea să avarieze doar colţul dreapta al autobuzului’, au mai constatat anchetatorii. AGERPRES / (AS – autor: Anamaria Constantin, editor: Marius Frăţilă)