Consiliul general al Capitalei a respins, joi, proiectul conform căruia şoferii care nu plătesc în Bucureşti tariful de parcare de 5 lei/oră şi nici nota de constatare de 200 de lei riscă să primească amenzi de până la 2.500 de lei.
Proiectul a întrunit 8 voturi ‘pentru’, 16 abţineri şi 5 împotrivă.
Conform propunerii, erau vizaţi şoferii care nu plătesc tariful de 5 lei/oră şi nici nota de constatare în valoare de 200 de lei, în decurs de 15 zile. În aceste situaţii, Poliţia Locală trebuia să comunice nota de constatare şi obligativitatea achitării în 15 zile. Dacă nota de constatare nu era plătită nici în acest termen, Poliţia Locală emitea un proces verbal de contravenţie, iar nota de constatare de 200 de lei urma să se transforme în amendă de 1.500 – 2.500 de lei.
Consilierul municipal Diana Mardarovici (PNL) a apreciat că amenda este prea mare, iar termenul de 15 zile prea scurt.
‘Eu am o reţinere foarte mare legată de această propunere. Mi se pare mult prea mult. Mi se pare că nu este un moment bun şi mi se pare mult prea puţin să dăm oamenilor 15 zile. Suntem cămătari. Adică, în 15 zile, din 200, le luăm 1.500. E cămătărie. (…) Mai ales că şi statul întârzie de foarte multe ori şi, din păcate, nu trebuie să plătească niciodată nimic’, a spus aceasta.
Adrian Florescu (PMP) s-a declarat de acord cu punctul de vedere al Dianei Mardarovici.
‘Mai avem să îi punem pe scaunul electric, că nu îşi plătesc amenda’, a spus acesta.
Pe de altă parte, Cătălin Deaconescu (PNL) a declarat că ‘doar prin disciplină şi aplicarea riguroasă a prevederilor legale’ Bucureştiul va deveni un oraş civilizat.
‘În orice orăşel din vestul Europei, spre care tindem, sper, în continuare, dacă ai întârziat zece minute după ce ţi-a expirat plata parcării, primeşti amendă. Şi nu se discută şi nu se întreabă nimeni dacă scutirea de la plata amenzii se transformă într-o măsură de protecţie socială. Eu cred că bucureştenii pe care, cu votul lor, îi guvernăm au înţeles în ultimul an că vremea parcagiilor, a parcării maşinii pe trotuar, a lăsării maşinii oriunde, oricum, doar ca să îşi cumpere ceva de la chioşc, a trecut’, a spus el.
Potrivit propunerii, ‘constituie contravenţie şi se amendează (…) neachitarea contravalorii penalităţilor stabilite cu titlu de daune interese prin nota de constatare întocmită de către operatorul serviciului public de administrare a parcajelor aparţinând domeniului public sau privat al Municipiului Bucureşti, prin care a fost constatată neplata anticipată a tarifului de parcare de către utilizatori, cu amendă cuprinsă între 1.500 – 2.500 lei pentru persoanele fizice şi între 3.000 – 5.000 lei pentru persoanele juridice’.
Sancţiunea contravenţională se aplica proprietarului sau, după caz, deţinătorului legal al vehiculului, cu excepţia cazului în care utilizatorul vehiculului se prezintă la sediul Poliţiei Locale a Municipiului Bucureşti sau Poliţiilor locale ale sectoarelor 1 – 6 conform competenţelor, în vederea identificării în condiţiile legii şi aplicării, după caz, a sancţiunii contravenţionale.
În referatul de aprobare, viceprimarul Stelian Bujduveanu subliniază că implementarea strategiei de parcare necesită ‘măsuri ferme, coerente care să-şi dovedească utilitatea şi eficienţa’.
‘Întrucât instituirea penalităţilor stabilite cu titlu de daune interese prin nota de constatare întocmită de către operatorul serviciului public de administrare a parcajelor aparţinând domeniului public şi privat al Municipiului Bucureşti, prin care a fost constatată neplata anticipată a tarifului de parcare de către utilizatori, nu şi-a dovedit eficienţa şi eficacitatea în cadrul sistemului de măsuri destinate reglementării activităţii de parcare pe teritoriul Municipiului Bucureşti, este necesară introducerea unei noi reglementări, care nu va avea un scop coercitiv, ci va avea un caracter profund social prin efectele generate pe termen lung în viaţa oraşului’, se mai afirma în proiect. AGERPRES / (AS – autor: Irinela Vişan, editor: Marius Frăţilă)