Una dintre cele mai mari organizaţii ale transportatorilor de mărfuri din România, cu sediul în Arad, atrage atenţia că decizia unor state UE de a reintroduce controale la frontiere va afecta afacerile din domeniu, arătând că deja controalele de la frontiera de vest a României, unde şoferii aşteaptă uneori şi 15 ore pentru a intra în Spaţiul Schengen, le cauzează pierderi financiare.
Vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor ‘Europa 2002’ (APTE 2002), Dorin Pop, a declarat miercuri, pentru AGERPRES, că decizia Poloniei, Cehiei şi Austriei de introducere a controalelor la frontierele lor cu Slovacia, în vederea limitării imigraţiei ilegale, va întârzia şi mai mult livrările de mărfuri.
‘Se va întâmpla exact ce se întâmplă de mult timp la frontiera de vest a României, în special la Nădlac şi Borş, unde şoferii de camioane aşteaptă 12 – 15 ore pentru a intra în Ungaria. Ne aşteptăm la staţionări cu orele, exces de zel în controale şi întârzieri cauzate de lipsa de organizare a autorităţilor de frontieră, cum este cazul celor din Ungaria, care adesea nu alocă personal suficient de control la graniţă’, a spus Dorin Pop.
El a subliniat că ‘transportatorii de mărfuri vor fi foarte afectaţi, nu doar la cifra de afaceri, dar şi din cauza penalităţilor de întârziere la descărcarea sau încărcarea mărfurilor, aplicate în baza contractelor existente’.
Vicepreşedintele APTE 2002 consideră că decizia celor trei state ‘este un semnal negativ’, iar ‘alte guverne europene pot să decidă introducerea controalelor la graniţe’.
‘Spaţiul Schengen este în acest caz doar cu numele, pentru că de fapt nu mai funcţionează. Deja existau şi alte state care au introdus controale, precum Franţa şi Austria, însă astfel de măsuri se pot răspândi, în condiţiile în care România are aspiraţii şi aşteptări foarte mari legate de circulaţia liberă în Uniunea Europeană’, a mai spus Dorin Pop.
APTE 2002 este cea mai mare organizaţie a transportatorilor de mărfuri din vestul ţării, reprezentând circa 2.200 de companii din domeniu care au peste 15.000 de camioane.
În octombrie 2022, reprezentanţii organizaţiei spuneau că cifrele de afaceri ale transportatorilor de mărfuri sunt diminuate cu 18 – 22% din cauza blocajelor de la frontiera României cu Ungaria, unde se formează în fiecare zi coloane de camioane care aşteaptă controlul.
‘La frontiera cu Ungaria se aşteaptă uneori 10 – 12 ore în coloană, iar asta înseamnă un program de condus pierdut, care are 9 ore. Dacă un camion stă blocat la graniţă un program de condus, acesta nu produce bani, produce doar pierderi. În România, peste 66.000 de camioane au curse în Comunitatea Europeană, deci ne putem imagina pierderile semnificative adunate de companiile de transport’, spunea atunci preşedintele APTE 2002, Adrian Pop.
Polonia, Republica Cehă şi Austria au anunţat introducerea de la miezul nopţii de marţi spre miercuri a controalelor la frontierele lor cu Slovacia, în vederea limitării imigraţiei ilegale. În cele trei ţări, controalele ar urma să dureze zece zile, într-o primă fază.
Premierul slovac în exerciţiu, Ludovit Odor, a promis că ţara sa va oferi miercuri un răspuns. El a subliniat într-un comunicat citat de Reuters că ‘migraţia necesită o soluţie europeană la graniţele externe’, întrucât, ‘atunci când o ţară începe să-şi protejeze mai mult graniţa, se creează un efect de cascadă, toţi plătim pentru asta şi rezultatul va fi foarte neclar’.
Săptămâna trecută, Germania decisese să-şi consolideze controalele la frontierele cu Polonia şi Republica Cehă, în contextul creşterii numărului de intrări ilegale pe teritoriul său.
Toate aceste ţări sunt membre ale UE şi ale Schengen. Măsura reintroducerii controalelor frontaliere în Spaţiul Schengen nu este autorizată decât în circumstanţe excepţionale şi trebuie să fie notificată Comisiei Europene înaintea punerii sale în practică.