Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, transmite că la nivelul instituţiei este implementat un proiect pilot care vizează diminuarea cu 90% a consumului de hârtie.
La finalul proiectului, rezultatele vor fi prezentate public, astfel încât să poată fi preluate de administraţia publică din România.
‘În acest moment, implementăm la Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării un proiect de management intern al documentelor şi de digitalizare prin care ţinta este să eliminăm peste 90% din consumul de hârtie din minister, iar toate fluxurile de date şi fluxurile birocratice să fie făcute în format digital. După ce vom reuşi să avem acest model, care vedem că funcţionează, că e pragmatic, îl vom împărtăşi cu toată administraţia publică din România’, a precizat ministrul, în cadrul unei declaraţii de presă susţinute la Palatul Parlamentului.
Prezent la conferinţa ‘Simplificarea prin digitalizare în administraţia publică’, eveniment organizat de Institutul Naţional de Administraţie la Palatul Parlamentului, ministrul a declarat că implementarea digitalizării nu va echivala cu pierderea locurilor de muncă pentru funcţionari. În acest sens a oferit exemplul unor state precum Polonia, Estonia sau Danemarca, unde în urma modernizării administraţiei au fost necesare angajări la stat.
‘Astăzi nu există o statistică foarte clară, pentru că prima dată trebuie să digitalizăm fluxurile din administraţia publică, iar după ce vom avea această optimizare vă spun cu siguranţă că vor fi joburi care vor dispărea ca şi funcţionalitate. Acele joburi repetitive, de a sta şi a tasta aceleaşi formulare sau de a pune aceleaşi ştampile pe nişte hârtii, acelea vor dispărea din administraţia publică din România în următorii ani, dar în acelaşi timp vor apărea joburi noi, cum ar fi cele de analize sistem, de programator în administraţia publică. Vorbesc de joburi care vor avea o complexitate mult mai mare ca şi funcţionalitate’, a spus ministrul.
El a menţionat că digitalizarea serviciilor publice va permite rezolvarea on-line a unor sarcini pentru care, în prezent, este necesară prezenţa la ghişeu.
‘Vei putea de pe canapeaua ta din sufragerie să trimiţi documentele pentru reînnoirea permisului, paşaportului sau cărţii de identitate. Asta este marele avantaj. Da, se va schimba lumea. Oricum se schimbă şi vom ajunge într-o formă în care, odată ce oamenii vor putea să fie deserviţi printr-un format digital al acestor acestor servicii publice, funcţionarii vor avea mai mult timp să lucreze cu acei oameni care au probleme speciale, punctuale şi cu o complexitate mult mai ridicată’, a explicat ministrul.
Bogdan-Gruia Ivan a mai precizat că obiectivul său este ca în 2024 să fie oferite primele servicii în format digital. Pe de altă parte, a oferit asigurări că această schimbare nu va exclude ghişeul clasic.
‘Sunt foarte mulţi oameni care m-au întrebat: ‘OK, dar cei care nu suntem cu tehnologia, cei care nu avem un smartphone, ce vom face?’ E important ca oamenii să ştie că această schimbare de paradigmă, de oferire a serviciilor publice în format digital, nu va exclude ghişeul clasic. Adică cei care vor dori în continuare să meargă la ghişeul clasic vor putea să o facă, dar în schimb, cei care îşi doresc să comunice digital cu statul român, direct de pe telefon, tableta sau laptop, vor putea sa o facă şi în acest format’, a spus ministrul.