Primăria Oradea a inaugurat, marţi, Incubatorul de afaceri, denumit ‘Cresc Oradea Mare’, o investiţie de 24 de milioane de lei, derulată timp de cinci ani şi realizată prin reabilitarea clădirii fostului Spital de neuropsihiatrie, abandonat şi aflat în ruină, din strada Louis Pasteur nr. 28.
Primarul municipiului Oradea, Florin Birta, a declarat, la inaugurare, că finalizarea acestui proiect este importantă din două puncte de vedere: a fost reabilitată o clădire emblematică a oraşului, abandonată, şi, în al doilea rând, imobilul va fi sprijin pentru firmele start-up cu mai puţin de doi ani de activitate, ce vor putea funcţiona aici.
‘Acest proiect a fost depus spre finanţare europeană pentru că sunt fonduri dedicate doar pentru astfel de incubatoare. Deci acest proiect al incubatorului ori îl făceam, ori nu-l făceam deloc. Valoarea totală a investiţiei a fost de 24 de milioane de lei, din care o treime a fost contribuţie europeană, iar două treimi, contribuţia bugetului local. Vreau să le mulţumesc colegilor de la Direcţia de Fonduri Europene care s-au ocupat de finanţarea şi implementarea acestui proiect’, a declarat Florin Birta.
Directorul Direcţiei de Management Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI) din cadrul Primăriei Oradea, Marius Moş, a subliniat că municipiul este printre puţinele din ţară care au avut curajul să facă acest pas, înfiinţând un incubator de afaceri, asemenea investiţii fiind, în general, gestionate în regim privat. Astfel, deja între primii 20 de rezidenţi ai centrului se găsesc şi câteva firme din Baia Mare şi din Cluj, majoritatea fiind însă din zone învecinate municipiului Oradea. Participanţii selectaţi în urma celor trei sesiuni sunt găzduiţi în Incubatorul de Afaceri pe o perioadă determinată de timp (ciclul de incubare), interval în care beneficiază de suport, servicii de consultanţă şi spaţii pentru birouri.
Potrivit directorului Agenţiei de Dezvoltare Locală (ADL) Oradea, Alina Silaghi, existenţa unui incubator de afaceri a fost identificată ca nevoie în anul 2018, pe lângă parcurile industriale care s-au dezvoltat în oraş, pentru a oferi oportunitatea dezvoltării unor start-up-uri, companii noi, prin care să fie sprijiniţi tinerii întreprinzători.
‘Am fost foarte încântată să-i cunosc pe fiecare în parte. Aceşti tineri sunt extraordinari, au o energie fantastică şi un entuziasm de început de drum debordant. Cred foarte mult în acest proiect şi la începutul anului viitor vom demara o nouă sesiune pentru cei care vor dori să vină’, a subliniat Alina Silaghi.
Capacitatea incubatorului este de 50 de firme din domeniul creativ, precum dezvoltare de software pentru design, creaţie, animaţie, dar şi alte domenii creative, prin proiect având obligaţia să găzduiască minimum 35 de firme.
Clădirea fostului spital, construit la început de secol, în 1927, a fost renovată în totalitate, pe o suprafaţă totală de 2.200 de metri pătraţi, având demisol – pentru diverse ateliere, parter şi etaj, cu birouri de diferite mărimi, închise sau de tip open space, sală de conferinţe.
‘Vrem să aducem tineri creativi, pentru că noi ne adresăm industriilor creative, culturale, cât şi o parte de IT. Probabil din ianuarie vom face un nou apel de selecţie. Ce este iarăşi foarte bine este că reuşim să creăm aici o comunitate de oameni de afaceri. Vom avea în curând şi o cafenea în incintă, pentru posibile discuţii şi parteneriate’, a declarat administratorul Incubatorului de afaceri, Ramona Irimeş.
Închirierea birourilor costă 5 euro pe metru pătrat, plus 10 euro taxa de incubare. În ce priveşte sălile mari, sala de conferinţe costă 350 de euro pe zi, iar sala de training, workshop sau alt eveniment, 70 de euro pe zi.
Firmele incubate au obligaţia de a înfiinţa cel puţin un loc de muncă pe care să-l menţină pe întreaga perioadă de incubare. De asemenea, acestea trebuie să ia măsurile necesare menite să sporească performanţele economice, materializate prin creşterea cifrei de afaceri pe fiecare an fiscal.
Proiectul de reabilitare, amenajare interioară şi exterioară, a curţii şi parcării, care include şi dotarea cu mobilier, echipamente IT, infrastructură pentru monitorizarea clădirii, acces pe bază de cartele etc, are o valoare totală de 24.025.930 de lei (cu TVA), din care finanţare nerambursabilă este 8,15 milioane de lei.
Firmele care au executat lucrările sunt SC Conpila SRL (lider de asociere) şi Inselma SRL (asociat). Durata de implementare a proiectului a fost 61 de luni, termen de finalizare fiind 31 decembrie 2023.
Finanţarea investiţiei a fost asigurată din fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 2 Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii, Prioritatea de investiţii 2.1B Incubatoare de afaceri.