Acasă55REPER: Guvernul pune pe masă şi în acest an o propunere nerealistă...

REPER: Guvernul pune pe masă şi în acest an o propunere nerealistă de buget; Educaţia – abandonată

Guvernul ‘pune pe masă’ şi în acest an o propunere nerealistă de buget, iar Educaţia este abandonată, consideră reprezentanţii partidului REPER.

‘Propunerea bugetului de stat pe anul 2024 nu este deloc surprinzătoare. Guvernul pune pe masă şi în acest an o propunere nerealistă (aproape 308,76 miliarde de lei), bazată pe o creştere importantă a veniturilor. Experienţa anului acesta, în care Guvernul a peticit în nenumărate rânduri bugetele ordonatorilor de credite, folosindu-se de Fondul de rezervă pe care îl are la dispoziţie pentru situaţii de urgenţă, se va repeta fără îndoială şi anul viitor. Anul 2023 a fost marcat de nenumărate promisiuni precum creşterea salariilor profesorilor şi majorarea pensiilor’, se arată într-un comunicat de presă al REPER.

Deputata Simina Tulbure, vicelider REPER, atrage atenţia că bugetul Ministerului Educaţiei creşte cu peste 21 de miliarde de lei, ajungând la o sumă de 57,4 miliarde de lei, dar ‘această creştere nu trebuie să ne păcălească, deoarece alocarea nu se apropie nici pe departe de prevederile art. 134 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 98/2023 şi anume obligaţia de a aloca anual minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat, care ar însemna în jur de 100 de miliarde de lei’.

‘Ni se demonstrează încă o dată că prevederile legale nu contează pentru Guvern. Din păcate, articolele din lege care prevăd alocările pentru educaţie vor continua să fie ignorate, cum s-a întâmplat şi cu prevederea de 6% din PIB din vechea lege a educaţiei. Este inadmisibil să continuăm această subfinanţare a sistemului de educaţie, mascând-o cu iluzii şi alocări insuficiente pentru implementarea reformelor promise, care ar trebui să ducă la idealul ‘România Educată’ a preşedintelui Iohannis. Voi lucra alături de colegii din REPER pentru a depune amendamente care să repare aceste erori. Nu ne putem bate joc de educaţie, mai ales în contextul ultimelor rezultate PISA. Priorităţile pe care le vom seta prin intermediul amendamentelor vizează programe de alfabetizare funcţională sub tutela unor iniţiative de educaţie remedială, dar şi proiecte menite să adreseze, într-o manieră structurală, problematica abandonului şcolar, precum şi programe ample de stimulare a cetăţeniei active în învăţământul preuniversitar şi universitar’, a declarat Simina Tulbure, membră a Comisiei pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor.

REPER aminteşte că Guvernul a publicat un act normativ care prevede creşterea salariilor profesorilor în anul 2024 cu 20% în două tranşe, respectiv cu 13% începând cu luna ianuarie, diferenţa fiind acordată începând cu luna august.

‘Rămâne de văzut dacă şi când se va ajunge la creşterea de 40% promisă profesorilor pentru că modul de lucru al Guvernului ilustrează excelent zicala ‘Socoteala de-acasă nu se potriveşte cu cea din târg’. Cert este că asistăm, din nou, la o creştere infimă a bugetului acordat educaţiei, timp în care marile crize ale acestui sistem – excluziunea socială, alfabetizarea incrementală şi proasta salarizare a cadrelor didactice – se intensifică simţitor. La nivelul învăţământului superior este cu atât mai problematic cu cât iese la iveală inconsistenţa ‘reformei legislative’: programele menite să accelereze prestaţia universităţilor româneşti în peisajul global încă nu dispun de un cuantum financiar corespunzător, în timp ce urgenţa acestor priorităţi rămâne incontestabilă’, mai consideră reprezentanţii REPER.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks