Comisiile reunite de buget-finanţe ale Parlamentului au avizat, luni, favorabil, proiectul de buget al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe anul 2024.
Bugetul MTI a trecut cu 19 voturi pentru, nouă împotrivă şi nicio abţinere.
MTI are pentru anul viitor un buget propus de peste 30 de miliarde de lei, care va ajuta la recuperarea decalajelor de dezvoltare economică a regiunilor şi a întârzierilor din ultimii 30 de ani din infrastructura mare de transport, potrivit ministrului de resort, Sorin Grindeanu.
Şeful de la Transporturi a precizat că anul viitor vor fi în execuţie proiecte în valoare totală de 81 de miliarde de lei.
‘Pe drumuri de mare viteză – aici vorbim de autostrăzi şi de drumuri expres – în execuţie la anul sunt 816 km, cu o valoare totală de 55 de miliarde de lei, pe calea ferată – modernizare şi electrificare vorbim de 440 de km – în valoare de 21 de miliarde de lei şi aş mai adăuga un punct, şi anume achiziţie de trenuri noi. Sunt 131 de trenuri noi în valoare de 5 miliarde de lei. De asemenea, n-aş trece peste şi aş spune că vom accesa şi deja s-au aprobat unele proiecte şi pe Fondul de modernizare, unde vorbim, de asemenea, de alte 60 de trenuri noi cu eficienţă energetică şi impact redus asupra mediului în valoare de aproximativ 2,5 miliarde de lei. Pentru celelalte tipuri de cheltuieli aferente bugetului de stat, suma necesară sau suma alocată este de 9,6 miliarde de lei, cu o creştere de aproximativ 10% faţă de anul 2023. Deci pe partea de investiţii, vorbim de peste 20 de miliarde de lei, o creştere cu aproape 30% faţă de anul acesta. Pe partea cealaltă, cea legată de de sumele aferente bugetului de stat, o creştere de 10%’, a susţinut ministrul.
Din această sumă, de la bugetul de stat, aproximativ 725 de milioane vor fi alocate pentru investiţii. Pe rutier se vor aloca aproximativ 350 de milioane de lei, pe feroviar – aproape 340 de milioane, pe naval – 28 de milioane de lei şi pe aerian 15 milioane de lei.
Alte 4,5 miliarde de lei sunt necesare pentru întreţinerea infrastructurii rutiere şi feroviare, defalcat fiind aproximativ un miliard de lei pe zona rutieră şi 3,5 miliarde de lei pe feroviar.
‘Pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere este nevoie, de asemenea, de alte 113 milioane de lei. Pentru reparaţii curente ale infrastructurii feroviare publice trebuie să alocăm peste 50 de milioane de lei. La aceste sume se adaugă ajutoare sociale în valoare de aproape 600 de milioane de lei şi cheltuieli de capital în valoare de aproximativ 44 milioane de lei. Diferenţa de aproximativ 3 miliarde de lei o reprezintă dobânzi, subvenţii, despăgubiri civile, rambursări de credite, cheltuieli materiale, cheltuieli salariale, cheltuieli aferente programelor, finanţare rambursabilă, dar şi alte tipuri de cheltuieli’, a precizat Grindeanu.
Guvernul a aprobat, pe 15 decembrie, proiectele de lege privind bugetul pentru 2024. Anul viitor, bugetul României va fi axat pe investiţii în valoare de circa 7% din PIB, precum şi pe o creştere economică de 3,4%. Deficitul bugetar este estimat la 5% din PIB.