Acţiunile desfăşurate sub egida ‘Timişoara – Capitală Europeană a Culturii 2023’, incluzând şi expoziţia Constantin Brâncuşi, au întrunit cele mai multe răspunsuri (29%) pentru a primit titlul de ‘evenimentul anului 2023 în România’, într-un sondaj realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie – IRES.
Conform cercetării sociologice, publicată joi, al doilea eveniment care a marcat România, în 2023, este considerat a fi calificarea echipei naţionale de fotbal la turneul final al Campionatului European de Fotbal – UEFA EURO 2024, care va avea loc, în vara anului viitor , în Germania (24% din răspunsuri), pe locul trei situându-se inaugurarea podului de la Brăila, din luna iulie (21%), iar pe locul al patrulea – câştigarea celor patru medalii de aur la Campionatul Mondial de Canotaj din Cehia (16%).
Rotaţia partidelor la guvernare a întrunit opţiunile a doar 4% dintre participanţii la sondaj, iar faptul că România a devenit campioană mondială la minifotbal este socotit evenimentul anului 2023 de 3% dintre respondenţi.
În ceea ce priveşte consumul cultural şi petrecerea timpului liber, 58% dintre respondenţii sondajului spun că, în acest an, au citit cel puţin o carte, iar 41% că au şi cumpărat cărţi, 36% au fost la un spectacol, iar 20% au fost pe stadion sau au asistat la o competiţie sportivă.
De asemenea, 62% dintre intervievaţi au ascultat muzică (în alt mod decât la radio sau la televizor), iar 58% chiar au cântat, singuri sau împreună cu alte persoane.
62% şi-au sărbătorit în 2023 ziua de naştere, 57% au fost la o petrecere ocazionată de o nuntă sau de un botez, iar mai mult de jumătate (55%) au fost la un restaurant sau la un bar în anul care se încheie peste câteva zile.
Peste trei sferturi dintre participanţii la sondaj (76%) au declarat că au fost la biserică în acest an.
Sondajul a fost realizat în perioada 12 – 19 decembrie, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), pe un volum de 1.075 de indivizi de 18 ani şi peste. Sondajul are o eroare maximă tolerată de plus/minus 3%, fiind reprezentativ pentru populaţia adultă, neinstituţionalizată din România.
Studiul face parte din programul de responsabilitate socială al IRES şi este autofinanţat.