Luminiţa Barcari, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a declarat luni că a fost analizată posibilitatea susţinerii tezelor din acest an indiferent de scenariul în care se desfăşoară procesul educativ. ‘Analizăm posibilitatea, să spunem, eliminării tezelor. Trebuie să aplicăm aceeaşi regulă pentru toată lumea, adică nu putem să facem discriminări: pentru elevii care învaţă în scenariul verde să dăm teze, pentru ceilalţi nu. Nu vă ascund faptul că am analizat posibilitatea susţinerii lucrărilor semestriale indiferent de scenariul pe care îl avem. De ce? Pentru că aceste teze sau lucrări scrise semestriale sunt prevăzute în Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordin de ministru, şi la a cărui elaborare au contribuit toţi partenerii noştri sociali. La momentul respectiv, toţi au fost de acord să se susţină aceste lucrări. Şi variantele ar fi: în scenariul verde să dea normal lucrare scrisă; în scenariul galben, evident, în momentul în care vin la şcoală, să susţină aceste lucrări, profesorul având grijă să aibă aceleaşi tipuri de itemi; iar în scenariul roşu ne gândeam – dar v-am spus, aceasta este doar o variantă la care ne-am gândit – că în funcţie de disciplină pot fi concepute subiectele pentru teze adaptat în funcţie de tipul de itemi la care se pretează fiecare disciplină’, a afirmat secretarul de stat. Luminiţa Barcari a dat ca exemplu în acest sens teza la Limba şi literatura română, unde s-ar putea da un eseu. ‘Vă dau un exemplu: la Limba şi literatura română, colegii ne-au propus chiar un eseu. După ce ne vom consulta cu partenerii noştri sociali – sindicate, părinţi, elevi – vom lua o decizie şi o să o comunicăm’, a arătat Barcari. Referindu-se la olimpiade, secretarul de stat a spus că sunt ‘foarte multe discuţii’ referitoare la acest subiect. ‘Sunt olimpiade care au şi o probă practică, ceea ce în aceste condiţii nu s-ar putea realiza – chimie, fizică, biologie. Încă o problemă de luat în calcul. Ştiţi foarte bine elevii care obţineau rezultate foarte bune la nivel naţional, adică Premiul I, II, în funcţie de fiecare universitate, puteau intra fără admitere la facultate. De aceea, noi trebuie să ne gândim foarte bine cum organizăm aceste olimpiade, pentru că putem fi acuzaţi că nu există obiectivitate sau nu există o transparenţă a subiectelor, a modului în care ei îşi rezolvă online cerinţele. Deci, acestea sunt problemele pe care le luăm în calcul atunci când vom stabili dacă olimpiadele mai pot fi susţinute în acest an sau nu’, a explicat Barcari. Despre profesorii care refuză să predea online, Barcari a spus că înainte de a se lua o decizie, se va analiza motivul. ‘Poate nu are competenţe şi atunci şcoala trebuie să îi vină în sprijin, să primească sprijinul unui specialist din cadrul şcolii sau din cadrul Casei Corpului Didactic, inspectorat şi aşa mai departe. Dacă nu are cu ce să intre, nu are un calculator, şcoala trebuie să îi pună la dispoziţie. Mai întâi trebuie să analizăm toate aceste aspecte. Dacă are absolut toate aceste lucruri la dispoziţie şi este doar un refuz, eu cred că nu este normal să refuzăm să facem lecţii cu copiii noştri. (…) Atunci când mergeam la şcoală, dacă un profesor absenta nemotivat, ziua respectivă i se tăia. Trebuie să analizăm toate aspectele, pentru că trebuie să venim în sprijinul colegilor noştri, nu să ajungem dintr-o dată la sancţiuni’, a arătat secretarul de stat. Luminiţa Barcari a participat, alături de ministrul Educaţiei, Monica Anisie, la evenimentul de lansare a procesului de consultare publică pentru elaborarea Strategiei privind digitalizarea Educaţiei, organizat la Biblioteca Centrală Universitară.