UDMR susţine generalizarea programului ‘Masă caldă’ la şcoală, precum şi extinderea finanţării ‘per capita’ pentru toate tipurile de educaţie, a declarat miercuri preşedintele Uniunii, Kelemen Hunor, la Conferinţa ‘Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate’. ‘Susţinem generalizarea programului ‘Masă caldă’ la şcoală, implementarea şi finanţarea programelor de tip after school din bugetul de stat (…), realizarea unei finanţări speciale pentru internatele şcolare, împreună cu implementarea unui program de achiziţie pentru autobuzele şcolare, democratizarea proiectelor de cercetare şi realizarea accesului la proiectele strategice şi pentru universităţile din provincie (…), susţinerea şi dezvoltarea învăţământului în limba maternă’, a precizat Kelemen Hunor în cadrul dezbaterii. Referindu-se la învăţământul preşcolar, liderul UDMR a arătat că problemele sunt legate în primul rând de lipsa de infrastructură în creşe şi a lipsei de locuri în grădiniţe. ‘Nu există o finanţare pentru creşe, personalul didactic de specialitate e foarte puţin. Noi am iniţiat o lege pentru finanţarea ‘per capita’ pentru educaţia ante-preşcolară, pentru creşe. A fost votată legea în Parlament, a fost plimbată enorm de mult la CCR, preşedintele a retrimis-o, până la urmă a fost legea promulgată. Dar este prorogată pentru anul şcolar 2021-2022. Deci există un cadru legal în acest moment pentru a finanţa sistemul respectiv şi trebuie să-l aplicăm cât de repede se poate. După aceea trebuie să ne uitam cum putem ca grădiniţa să devină parte a învăţământului obligatoriu’, a afirmat Kelemen Hunor. În ceea ce priveşte transportul şcolar, Kelemen Hunor a arătat că ‘nici până la această oră nu au fost decontate acele cheltuieli pentru transportatorii inter-judeţeni, pentru că este un haos total la nivelul guvernului’. ‘În aceste zile noi am insistat să se facă ceva. Dacă nu există internate şi transportul pus la punct, abandonul şcolar creşte’, a motivat liderul UDMR. Referindu-se la învăţământul profesional, Kelemen Hunor a spus că, dacă la nivelul societăţii nu se va schimba mentalitatea, atunci va fi greu să se construiască şcoli profesionale şi tehnice foarte bune. ‘Trebuie sa vedem care sunt problemele din sistem. Nu există în acest moment studii bine gândite, ce direcţie vrem sa dezvoltăm, anumite sectoare economice cu susţinere din partea statului, cu atragerea investitorilor şi de aceea apar diferenţe uriaşe – ce producem noi – din aceste şcoli profesionale şi ce are nevoie piaţa. Deci trebuie o corelare mult mai mare. (…) Trebuie găsită o soluţie prin susţinerea acestui învăţământ. Manualele din anii 80 nu mai sunt bune, trebuie manuale la nivelul Secolului 21, dotarea laboratoarelor, atelierelor cu aparatură de ultimă generaţie. Prin investiţii masive serioase se poate ajunge, la un moment dat, ca pe termen mediu să avem şcoli profesionale bine dotate. Nu există instituţionalizată o colaborare sistemică cu mediul de afaceri. Este nevoie ca firmele să fie susţinute, de a avea facilităţi fiscale în continuare, ca să avem posiblitatea de a întări sistemul dual, altfel cei care termină şcoala nu vor avea asigurate locurile de muncă’, a detaliat liderul UDMR. Fundaţia Agenţia de Dezvoltare comunitară ‘Împreună’, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, INSCHOOL – proiectul comun al Uniunii Europene şi Consiliului Europei, Universitatea din Bucureşti, Digi24 şi Administraţia Prezidenţială au organizat, miercuri, dezbaterea ‘Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate’. Evenimentul este înscris în calendarul de activităţi organizate sub egida Proiectului ‘România educată’ şi este realizat şi cu sprijinul UNICEF.