Elevii de liceu din România vor putea dobândi competenţe media prin introducerea, începând de anul viitor, în cadrul unităţilor de învăţământ liceal – pilot, a programului ‘Predau educaţie media – Laboratorul de educaţie şi cultură media’, dezvoltat de Centrul pentru Jurnalism Independent. Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au anunţat, vineri, semnarea unui parteneriat în acest sens. ‘Un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului ‘Predau educaţie media – Laboratorul de educaţie şi cultură media’, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competenţe, conţinuturi şi metode de învăţare, în cadrul unităţilor de învăţământ liceal cu statut de şcoală-pilot, proiect ce va deveni operaţional din anul 2021′, informează un comunicat de presă al MEC. Protocolul semnat de MEC şi CJI presupune: * implementarea unui modul de învăţare extracurricular în domeniul educaţiei media pentru copii şi tineri; * formarea şi certificarea a cel puţin 480 de cadre didactice de Limba şi literatura română, care predau la nivel liceal, printr-un program conceput în acest scop; * instruirea în domeniul media a inspectorilor şcolari pentru Limba şi literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil; * operaţionalizarea unei platforme de educaţie media pentru profesori şi elevi, care să includă instrumente de formare, asistenţă, monitorizare/raportare şi evaluare în sistem online; * realizarea unui ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educaţiei media. ‘Şcoala este locul în care se pun bazele noii generaţii de cetăţeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat şi în care elevii au nevoie de competenţe noi, care să îi ajute să fie cetăţeni informaţi şi responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experţilor din Ministerul Educaţiei, implicarea profesorilor şi experienţa CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program’, a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Cristina Anisie, citată în comunicat. ‘La fel cum elementele de educaţie rutieră erau inserate în ore, când copiii mergeau la şcoală, aşa sunt acum vitale conceptele de educaţie media, care să îi ajute pe elevi să fie în siguranţă în faţa asaltului de informaţii falsificate, cu potenţial dăunător. În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat şi testat la scară mică un model sustenabil de intervenţie pentru construirea competenţelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea şi sprijinirea profesorilor de limba şi literatura română pentru a include elemente de educaţie media în activitatea curentă la clasă, cât şi prin activităţile de formare pentru liceeni, realizate de experţii CJI’, a declarat, la rândul său, directorul executiv CJI, Cristina Lupu.