Consilierii judeţeni au aprobat marţi un proiect de act adiţional la acordul de asociere pentru realizarea Drumului Expres Oradea-Arad, prin care CJ Bihor, lider de proiect, va face demersurile şi pentru realizarea proiectului tehnic, nu numai a studiului de fezabilitate asumat, scurtând astfel durata proiectului. ‘Acest accord de asociere este încheiat între cele patru UAT-uri – Primăria Oradea şi Consiliul Judeţean Bihor, pe de o parte, şi Primăria Arad şi CJ Arad, de cealaltă parte. Noi am luat decizia să realizăm studiul de fezabilitate; prin acest act adiţional extindem practic ceea ce facem printr-o singură licitaţie, anume vom realiza şi proiectul tehnic. Vrem astfel să scurtăm duratele şi să nu mai avem complicaţii în condiţiile în care se realizează proiectul tehnic de către un alt posibil proiectant faţă de cel care a realizat studiul de fezabilitate. Având în vedere lungimea şi complexitatea acestui drum, diferenţele de soluţii de proiectare pot fi foarte mari şi desigur, şi costurile ar putea creşte’, a declarat marţi, în conferinţă de presă, preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, chiar înainte de şedinţa de CJ. Ca să se evite această situaţie, a precizat Bolojan, în baza consultării din decembrie cu Compania de Drumuri, conducerea CJ Bihor a luat decizia să realizeze atât studiul de fezabilitate revizuit, cât şi proiectul tehnic. Prin urmare, valoarea acestei licitaţii se va ridica de la 4 milioane de euro, estimate iniţial, la 10 milioane de euro, din care 4 milioane costă studiul de fezabilitate, un milion – asistenţa tehnică acordată pe perioada derulării lucrărilor, iar 5 milioane de euro reprezintă valoarea proiectului tehnic, inclusiv partea de autorizaţie de construcţie. ‘Pentru studiul de fezabilitate şi proiect tehnic ar fi necesară o perioadă de 20 de luni, din care zece luni pentru studiu, inclusiv pentru scrierea cererii de finanţare. După aprobarea studiului, de către cele patru UAT-uri din asociere, dar şi de către Ministerul Transporturilor, se va depune cererea de finanţare. În paralel cu rezolvarea proiectului tehnic, se vor rezolva şi avizele, toate documentaţiile, astfel încât, câştigând timp, după 20 de luni să putem demara procedura de licitaţie pentru execuţia efectivă a lucrărilor, până atunci rezolvând şi procedurile de expropriere’, a afirmat Bolojan. Consiliul Municipal Oradea a aprobat recent acest act adiţional, CJ Bihor l-a votat în cursul şedinţei de marţi, iar miercuri, 20 ianuarie, va figura pe ordinea de zi a omologilor din Arad, actul adiţional fiind discutat şi agreat de părţi. Bolojan a mai precizat că toate documentele pentru licitaţie sunt pregătite şi de miercuri se va demara procedura de licitaţie pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. ‘Asta înseamnă că, spre sfârşitul acestei luni sau la începutului lunii februarie, licitaţia să apară în sistemul electronic de achiziţii publice, va fi publicat şi în Jurnalul Uniunii Europene, fiind valoare mare, e foarte posibil să intre şi într-o verificare la Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice, ce durează nouă zile. Termenul de ofertare este de 35 de zile de la data publicării în SICAP. Pe la jumătatea lunii martie, sperăm să avem oferte pe care echipele noastre să le poată analiza şi să se stabilească compania care va efectua documentaţiile. E un proiect important şi ne mobilizăm ca imediat după ce va fi desemnat proiectantul, să ne apucăm de lucru, prin consultări cu toate autorităţile locale pe unde va trece drumul, consultări pe mediu, analize de impact. În zece luni ar trebui să obţinem toate avizele şi să finalizăm studiul de fezabilitate. Putem trece apoi la următoarea etapă, anume documentaţia pentru fonduri şi partea de proiect tehnic’, a explicat preşedintele CJ Bihor. Primăria Oradea, Primăria Arad şi Consiliul Judeţean Bihor şi CJ Arad au semnat în cursul anului trecut un acord de asociere pentru realizarea Drumului Expres Oradea-Arad. De asemenea, există şi un protocol prin care fiecare dintre părţi vine cu o sumă de aproximativ 1 milion de euro pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Conform proiectelor, drumul expres Oradea-Arad va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulaţie pe sens pe o distanţă de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanţă de 43,5 km şi profil de drum expres cu două benzi de circulaţie pe sens pe 76,4 kilometri. Proiectul include şi realizarea a 5 drumuri de legătură cu profiluri diferite, realizarea a 66 de poduri, pasaje sau viaducte şi a 12 noduri rutiere. Totodată, acest drum expres ar urma să fie legat de autostrăzile A1 şi A3, asigurându-se astfel conectivitatea cu infrastructura existentă, respectiv sectorul Oradea-Borş şi Nădlac-Arad-Timişoara.