Ministerul Educaţiei caută soluţii pentru a aduce consilieri şi psihologi şcolari cât mai aproape de elevii afectaţi psihic şi emoţional în perioada de izolare din timpul pandemiei, iar pentru aceasta este nevoie de sprijinul Parlamentului pentru modificări în legislaţie, a declarat Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, joi, la o dezbatere.
‘Există studii care demonstrează că, la nivel psihic şi emoţional, elevii au fost afectaţi de această perioadă de izolare şi de lipsă de predictibilitate. Ministerul Educaţiei caută soluţii pentru a vedea cum putem să ne apropiem cât mai mult de aceşti elevi pentru a le oferi consilierea de care au nevoie. Este evident pentru toată lumea că un consilier şcolar şi un psiholog şcolar ar trebui să fie cât mai aproape de copil, de elev, de tânărul care are nevoie de sprijin în aceste momente (…). Vrem să dezvoltăm cu sprijinul Parlamentului, pentru că e nevoie de modificări legislative pe care le vom discuta, să sprijinim şcolile să poată oferi un serviciu educaţional de calitate, cât mai aproape de copil’, a precizat Radu Szekely la o dezbatere organizată de Comisia pentru învăţământ din Senat, cu tema ‘Psihologii şcolari: angajaţi ai sistemului de educaţie sau profesionişti independenţi ce pot fi contractaţi de unităţile de învăţământ?’.
El a dezminţit informaţiile privind desfiinţarea centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională şi a menţionat că măsura implementării camerelor-resurse, respectiv consilieri şi psihologi în fiecare şcoală, nu se va putea aplica din toamnă, pentru că acest lucru impune schimbări legislative şi o discuţie amplă cu Colegilor Psihologilor din România (CPR).
‘Nu este vorba de desfiinţarea unui centru de resurse, ci de multiplicarea lui la nivelul şcolilor. Ne-am dori ca în fiecare şcoală să existe o cameră-resursă, unde copiii cu autism să poată beneficia de intervenţii specifice, ne dorim să existe profesori de sprijin în fiecare şcoală, să existe consilieri şi psihologi. Nu este o măsură pe care o vom putea implementa din toamnă, presupune şi schimbări legislative şi o discuţie amplă cu CPR pentru a vedea cum definim această profesie şi cum stabilim încadrarea personalului’, a afirmat Szekely.
Potrivit acestuia, în sistemul actual de învăţământ sunt ‘ceva mai mult’ de 3.000 de consilieri şcolari la un număr de peste două milioane de elevi.
‘Este foarte puţin şi se fac calcule despre ce nivel de resursă umană am avea nevoie pentru a ajunge în toate şcolile din România’, a spus secretarul de stat.
La rândul său, preşedintele Comisiei pentru învăţământ, senatorul Monica Anisie, a afirmat că susţine iniţiativa MEN privind prezenţa, în fiecare unitate de învăţământ, a unui consilier şcolar, a unei persoane sau a mai multora care să sprijine activitatea consilierului şcolar.
‘Parlamentul, şi mai ales Comisia pentru învăţământ din Senatul României, va susţine Ministerul Educaţiei în demersul său, dacă este nevoie de vreo modificare legislativă’, a subliniat Anisie.
Florinda Golu, de la CPR, a evidenţiat că este nevoie de o diferenţiere foarte clară a statutului psihologului şcolar de cel al consilierului şcolar.
‘Statutul este diferit, psihologul şcolar are statutul de psiholog, consilierul şcolar are statutul de cadru didactic şi de aici vin cele mai multe probleme. Propunerea concretă a CPR este ca în şcoală să existe, pe lângă consilierul şcolar, şi psihologul şcolar, fiecare cu atribuţiile corespunzătoare, potrivit fişei postului şi competenţelor pe care le deţin, ideea centrală fiind cea de echipă. Psihologul nu se va substitui consilierului, aşa cum nici consilierul nu se va substitui psihologului’, a susţinut Golu.