Peste 20.000 de mijloace de transport cu aproximativ 46.000 de persoane la bord au trecut Dunărea cu bacul între România şi Ucraina, în primele zece luni de la darea în folosinţă a punctului de frontieră din oraşul tulcean Isaccea, se arată într-o adresă remisă de Garda de Coastă la solicitarea AGERPRES.
Majoritatea persoanelor care au folosit acest punct de frontieră, 40.853, sunt cetăţeni non-europeni, iar situaţia se explică prin faptul că astfel ucrainenii scurtează timpul de deplasare pentru a ajunge în destinaţiile dorite.
‘Pentru populaţia din zonă, acest punct este o deschidere spre noi posibilităţi, nu doar cu România. Se scurtează nişte distanţe spre zona balcanică, spre destinaţii de vacanţă. Ca să ajungi în România, înainte trebuia să treci prin Republica Moldova. Acum se cere şi un pod’, a declarat preşedintele Asociaţiei de dezvoltare durabilă şi integrare europeană Euroregiunea Dunărea de Jos din Ismail, Ucraina, Igor Babaian.
El a mai spus că operaţionalizarea acestui punct de trecere a frontierei a dus şi la creşterea preţurilor la terenurile din apropiere.
‘În zona Orlovka, cresc preţurile la terenuri, la case, ceea ce înseamnă că există cereri. Este o perioadă scurtă de la deschiderea bacului şi cred că vor fi şi benzinării şi duty-free-uri’, a menţionat Babaian.
Potrivit Gărzii de Coastă, din cei 46.125 de cetăţeni care au trecut prin acest punct vamal în perioada 12 august 2020-16 iunie 2021, 5.272 sunt cetăţeni europeni, iar din cele 20.006 mijloace de transport, 13.516 au fost camioane, 4.566 – autoturisme, 1.342 – microbuze, 406 – autocare, 172 de motociclete şi 4 biciclete.
‘Pe data de 16 august 2020, punctul de frontieră Isaccea a fost tranzitat de trei persoane cu trei camioane, iar pe data de 16 iunie 2021, punctul de trecere a fost tranzitat de 1.860 de persoane, dintre care 53 cetăţeni europeni, şi 358 de mijloace de transport. Dintre acestea, 239 au fost autoturisme, 72 au fost camioane, 28 microbuze, 18 autocare şi o motocicletă’, se specifică în adresa semnată de directorul Gărzii de Coastă, comisarul şef Laurenţiu Cristian Cicu.
Valorile de trafic au crescut în primele zece luni de funcţionare a trecerii Ro-Ro de la Isaccea şi pe fondul relaxării restricţiilor impuse de criza sanitară.
Românii care doresc să treacă frontiera în Ucraina trebuie să aibă un test Covid-19 cu rezultat negativ sau test antigen rapid cu rezultat negativ sau certificatul de vaccinare completă în limba engleză, paşaport biometric sau paşaport simplu cu viză de intrare pe teritoriul Ucrainei, iar dacă deplasarea se va efectua cu autoturismul, şoferul va prezenta documentul de proprietate al acestuia sau împuternicirea primită din partea proprietarului.
Datele furnizate de Garda de Coastă arată că taxa de trecere bac este de un euro de persoană şi de 15 euro, de autoturism, iar la intrarea pe teritoriul Ucrainei orice persoană este obligată să plătească o asigurare medicală de şase euro.
Realizarea trecerii Dunării cu bacul între Isaccea, judeţul Tulcea, România, şi Orlovka, regiunea Odessa, Ucraina, a fost unul dintre obiectivele înfiinţării structurii de cooperare transfrontalieră Dunărea de Jos, care include unităţi administrativ-teritoriale din Ucraina, România şi Republica Moldova.
În anul 2011, autorităţile estimau că în prima etapă a funcţionării acestui terminal, volumul total al traficului pe un an va fi de 9.500 de camioane, 9.500 de autoturisme, 610 autobuze şi 24.000 de pasageri.
A doua etapă a acestui proiect viza lansarea unei linii de trafic pentru pasageri cu o navă rapidă, durata unei călătorii între Ismail, oraş ucrainean, şi Tulcea, oraş românesc, fiind estimată la 30 de minute. AGERPRES / (A, AS – autor: Luisiana Bîgea, editor: Marius Frăţilă)