Deciziile politice în domeniul mediului trebuie luate pe termen lung şi acestea trebuie respectate indiferent de schimbările care au loc la nivel guvernamental, a declarat joi, la Braşov, ambasadoarea Suediei la Bucureşti, Therese Hyden, care a menţionat că, în contextul în care există bani europeni pentru România, aceasta ar trebui să facă salturi cât mai mari în ce priveşte tranziţia verde.
Prezentă la dezbaterile din cadrul Conferinţei Internaţionale de Politici Publice de Mediu din cadrul Forumului Oraşelor Verzi, Hyden a subliniat, într-o declaraţie pentru AGERPRES, nevoia de colaborare atât în plan local, cât şi internaţional, în privinţa problemelor de mediu.
‘Toate oraşele, toate ţările, guvernele, vorbesc de aceleaşi probleme, avem aceleaşi provocări legate de schimbările climatice: inundaţii, secetă, încălzire globală. În loc ca fiecare să stea în propria casă, propriul birou, în propria guvernare, ar trebui să schimbăm informaţii şi să stabilim ţinte împreună. Înţeleg că aici, la Braşov, primăria municipiului şi Consiliul Judeţean colaborează şi asta este important, ca autorităţile locale să colaboreze unele cu altele şi cu cele centrale. Cred că avem nevoie de ţinte, de decizii politice pe termen lung, nu doar pentru mâine, pentru anul viitor. Şi chiar dacă politicienii se schimbă, guvernele se schimbă, deciziile trebuie să rămână, pentru că acestea ne pregătesc pentru problemele care vor veni în următorii cinci ani. Noi, în Suedia, votăm o dată la patru ani, dar chiar dacă guvernul se schimbă atunci ori din alte motive, deciziile trebuie să fie luate pe termen lung’, a afirmat Hyden.
Ea a menţionat, privind noile programele de finanţare ale Uniunii Europene, că există bani pentru proiecte de mediu, inclusiv pentru România, apreciind, în privinţa proiectelor din acest domeniu depuse pe PNRR, că ‘important este că există’.
‘Ce ar trebui să facă o ţară ca România este să facă salturi înainte cât de repede poate în ce priveşte construcţia de drumuri, dar şi realizând, de exemplu, reţeaua de staţii de încărcare pentru autovehiculele electrice. Să se asigure că este pregătită din punctul de vedere al mobilităţii, nu doar pentru maşini, dar şi pentru alte mijloace de transport (…), să se asigure că oamenii pot circula cu maşina, cu bicicleta, pe jos, cu trenul, să ajungă acolo unde au nevoie. Pentru a realiza aceasta e nevoie de multă muncă şi de proiecte la diferite niveluri de decizie. Şi este nevoie de colaborare, deoarece, de exemplu, pentru ţară, calea ferată este centrală, dar poate însemna altceva pentru oraş sau pentru judeţ’, a spus ambasadoarea Suediei.