Spectacolul ‘Kiritza sau jocul de-a…’ de Gigi Căciuleanu, după Vasile Alecsandri, va fi prezentat în avanpremieră pe 13 şi 14 octombrie la Sala Studio a Teatrului Naţional din Bucureşti, de la ora 20,00.
Potrivit site-ului TNB, din distribuţie fac parte Oana Berbec, Lari Giorgescu, Eduard Adam / Mihai Munteniţă, Costina Cheyrouze / Crina Semciuc, Florin Călbăjos / Mihai Calotă, Victoria Dicu, Petre Ancuţa, Ileana Olteanu / Rodica Ionescu, Ciprian Nicula, Fulvia Folosea / Aylin Cadîr, Ionuţ Toader / Emilian Mârnea, Axel Moustache.
‘În ciuda aparenţelor şi a regionalismelor, Coana Chiriţa mi s-a părut dintotdeauna (de când prima dată, copil fiind, îl văzusem pe Miluţă Gheorghiu jucând-o) un personaj exotic şi sofisticat. De altfel, toţi cei (şi cele) care au interpretat-o au fost personalităţi cât se poate de complexe. Faptul că personajul a fost iniţial conceput ca un travesti arată nevoia de a-l reprezenta ca pe ‘ceva’ ieşit din comun. Excesiv. În sensul în care ‘excesele’ unei soprane sunt reprezentate prin notele acute sau cel al unei balerine prin dansul pe poante. Dar ce e mai ‘ieşit din comun’ decât o divă de operă?… Întreţinută de un caid de operetă… În realitate estompat de personalitatea de ‘plantă exotică’ a Divei. De aceea pe Bârzoi l-am vrut reprezentat prin absenţa omniprezentă a unui tablou (ca cel al vreunui dictator atârnat pe toate zidurile) şi a unei voci din ‘off’. Iar piesa ca pe un angrenaj trepidând între cele două poluri, Kiritza şi Bârzoi, protagoniştii acesteia fiind ţinuţi la capătul sforilor de marionetistul Alecsandri. Rolurile fiind rezolvate mai întâi prin mişcare şi gest, şi abia apoi prin jocul polifonic al vocilor’, afirmă Gigi Căciuleanu.
El spune că a ales să scrie numele Chiriţa cu ‘K’ şi ‘tz’ deoarece şi-a dorit să accentueze ‘năzuinţa cvasi dureroasă a personajului de a se europeniza, de a nu mai aparţine unei provincii sau unei ţări, ci întregului mapamond dominat de sus, din balon…’.
‘Aşa cum personajul lui Charlie Chaplin nu m-a făcut întotdeauna să râd, ci mai degrabă să îmi tremure câte o lacrimă la colţ de ochi, personajul Coanei Chiriţa m-a înduioşat de când l-am descoperit. Ca pe cel al unui molieresc ‘burghez gentilom’ la feminin, doritor de emancipare cu orice preţ. Dorind din toţi ‘ţâţânii’ sufletului de a-şi părăsi condiţia pentru a se putea ‘duce spre lună şi stele’… Cred că, dacă Alecsandri ar fi prins timpurile lui Gagarin, cu siguranţă Coana Chiriţa n-ar fi zburat în balon, ci într-o rachetă cosmică…’, consideră Căciuleanu.
Spectacolul este produs de TNB în coproducţie cu Fundaţia Art Production şi Gigi Căciuleanu Romania Dance Company cu sprijinul JTI.