Afirmaţiile cu privire la lipsa unei componente internaţionale în procesul de evaluare a studiilor doctorale şi extrapolările generaliste gen ‘lipsa de strategii privind calitatea din învăţământul superior’ sunt nefondate, precizează Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS).
‘Afirmaţiile cu privire la lipsa unei componente internaţionale în procesul de evaluare a studiilor doctorale şi extrapolările generaliste gen ‘lipsa de strategii privind calitatea din învăţământul superior’ sunt nefondate şi au menirea să afecteze în mod nemeritat prestigiul tuturor universităţilor din România, al studenţilor, al absolvenţilor, al cadrelor didactice şi al cercetătorilor care îşi desfăşoară în mod onest şi cu dedicaţie munca în cadrul comunităţilor academice respective, dar şi de a trimite în derizoriu activitatea şi eforturile ARACIS în ceea ce priveşte evaluarea externă şi asigurarea calităţii învăţământului universitar’, precizează Biroul executiv al Consiliului ARACIS într-un comunicat transmis, luni, AGERPRES.
Potrivit comunicatului, ca urmare a modificării cadrului legal, la propunerea ARACIS, a fost posibilă adoptarea Ordinului Ministrului Educaţiei nr. 3651 din 12 aprilie 2021 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare, iar în luna mai 2021 procesul de evaluare externă a fost deja demarat.
‘În numai opt luni, ARACIS a realizat evaluarea a 50 de instituţii organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), precum şi a fiecăruia dintre cele 398 de domenii de studii universitare de doctorat (DSD) pe care acestea le gestionează. Din fiecare comisie de experţi evaluatori a făcut parte câte un expert internaţional, ales din Registrul de Experţi Evaluatori Internaţionali, din care fac parte aproape 300 de cadre didactice, din 43 de ţări. Experţii internaţionali au fost selectaţi în urma unui proces transparent, promovat de către ARACIS înspre reţelele internaţionale care reprezintă agenţii de asigurare a calităţii, dar şi de către universităţile din România înspre universităţile partenere ale acestora şi în baza unor criterii şi standarde care au vizat activitatea profesională, calitatea de conducător de doctorat şi experienţa în domeniul asigurării calităţii’, arată ARACIS.
Agenţia subliniază că rămâne dedicată obiectivului de a contribui la îmbunătăţirea rezultatelor sistemului de învăţământ superior din România, prin creşterea impactului proceselor de evaluare şi asigurare a calităţii.
‘În acelaşi timp, atragem atenţia că, aşa cum şi legislaţia menţionează, responsabilitatea principală pentru calitatea proceselor de predare-învăţare-evaluare rămâne în sarcina universităţilor; acestea se bucură de autonomie conform Constituţiei României şi legislaţiei în vigoare, dar nu îşi pot îndeplini misiunea fără un sprijin adecvat din partea statului’, se mai arată în comunicatul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior.