Şeful Biroului vamal al Punctului de trecere a frontierei din Isaccea, Sorin Stavăr, afirmă că numărul voluntarilor care aduc ajutoare pentru persoanele din Ucraina este foarte mare şi susţine că traficul de mărfuri în zonă este aproape inexistent.
Mai multe camioane cu ajutoare pentru populaţia din Ucraina au ajuns zilele trecute în punctul de trecere a frontierei din Isaccea, acestea având ca destinaţie Kiev şi Ismail.
‘Nicio clipă nu s-a închis traficul spre Ucraina. Vă încurajez să mergeţi să ajutaţi personal oamenii care sunt pe partea cealaltă. Sunt cozi imense atât de persoane care au terminat alimentele şi combustibilul, cât şi de cei care nu mai au bani din cauză că s-au închis bancomatele sau pur şi simplu nu au mai reuşit să facă faţă cheltuielilor. În ceea ce priveşte cantitatea mărfurilor, s-au făcut reguli simplificate pentru convoaiele umanitare şi persoanele fizice. Se poate trece cu până la o tonă de alimente cu respectarea controlului vamal şi liste specificative. Recomand să aibă pe o listă în două exemplare ce vor să ducă acolo. Ucrainenii sunt refractari la ce intră în ţară. Controlul este întărit şi militarizat şi pot lua naştere fenomene neplăcute. Recomand ca însoţitorii transportului să aibă paşaport şi totul să fie clar în ceea ce priveşte produsele transportate’, a declarat şeful Biroului vamal din Isaccea.
Sorin Stavăr a menţionat că dacă anul trecut bacul care traversează Dunărea înregistra o medie de 300 de persoane şi 60 de camioane pe zi, acum constant numărul persoanelor care trec din Ucraina în România este de peste 1.000, noaptea acesta dublându-se.
‘Constant am avut peste 1.000 de călători, pe zi. Dacă dimineaţa, valorile de trafic sunt mai reduse, probabil că dorm, noaptea sunt valori mari, pentru că circulă ziua de teamă să nu fie atacaţi. Noaptea aproape că se dublează. Am avut foarte multe mame cu copii mulţi, copii mici şi bagaje grele, foarte mulţi călători din alte ţări, foarte mulţi refugiaţi din Ucraina care au devenit refugiaţii Uniunii Europene, foarte multe persoane fără documente, iar în primele zile a fost cumplit, pentru că marea masă stătea în frig şi aştepta intrarea în UE. Am fost forţaţi să le punem la dispoziţie spaţiile noastre’, a declarat, pentru AGERPRES, şeful Biroului vamal din Isaccea.
Sorin Stavăr a mai spus că şi angajaţi ai unor vămi din alte zone din ţară, Bucureşti, Galaţi, au venit şi lucrează voluntar la Isaccea şi a precizat că acum traficul de mărfuri este aproape inexistent.
‘Acum, suntem reduşi la maximum cu traficul de mărfuri. E aproape inexistent. S-au întrerupt toate contractele. S-a interzis traficul spre Rusia şi Belarus. Isaccea e o vamă nouă. Dacă la început traficul era de 30 de camioane pe zi, ajunsesem la 200, mai ales că ne deschisesem către controlul sanitar-veterinar şi fitosanitar. Ne-au distrus ca fenomen economic, pentru că schimbul de mărfuri funcţiona atât între statele membre cât şi între statele terţe, mă refer la Turcia’, a apreciat Stavăr.