Consiliul Judeţean (CJ) Alba a reziliat contractul cu firma care a câştigat licitaţia pentru lotul 1 al ‘Transalpinei de Apuseni’ (DJ 107I), după ce aceasta a realizat, în trei ani, doar 30% din lucrările care ar fi trebuit să fie finalizate în primăvara lui 2023.
Potrivit unui comunicat transmis joi AGERPRES, în decembrie 2021, antreprenorul principal, o firmă din Cluj, a intrat sub protecţia legii insolvenţei, fapt care, implicit, a atras complicaţii şi încetinirea ritmului în derularea lucrărilor.
‘Suplimentar acestei situaţii, odată cu falimentul City Insurance, compania nu a mai reuşit să ofere o garanţie de bună execuţie, aferentă şi esenţială contractului, în cuantum de 10% din valoare. Nu a fost posibilă nicio altă variantă de garantare, nefiind o opţiune pentru asiguratori în cazul contractelor ce depăşesc şase luni în executare. De asemenea, nu a putut fi pusă în practică reţinerea succesivă din valoarea facturilor parţiale. În acest moment, stadiul lucrărilor pe acest lot este de 30%, cu valoare decontată de 24.000.000 de lei. Practic, vorbim de terasamente, consolidări, podeţe, ziduri de sprijin, şanţuri betonate şi rigole, 13 kilometri strat de legătură şi alte elemente puse în operă’, se menţionează în comunicatul CJ Alba.
Conform aceleiaşi surse, motivul care a impus rezilierea contractului pe acest lot este tocmai faptul că, fără garanţie de bună execuţie, finanţatorul nu acceptă cererile de rambursare.
‘Termenul de 90 de zile ce se aplică şi în acest caz, de la declararea falimentul asiguratorului, a fost atins la data de 19 aprilie 2022, iar Societatea Construcţii Napoca nu a oferit niciun instrument de garantare, motiv pentru care contractul a fost reziliat’, se menţionează în comunicat.
Vicepreşedintele CJ Alba, Marius Haţegan, a arătat că toate facturile parţiale emise de constructor au fost plătite în maximum 5 zile.
CJ Alba va parcurge ‘cât mai rapid’ etapa de expertiză, pentru a determina valorile actualizate şi ce mai este de executat, urmând să declanşeze o procedură accelerată pentru ca, în maximum trei luni, un nou constructor să preia acest lot.
‘În privinţa celuilalt lot, evaluăm permanent lucrările şi anticipăm orice scenariu spre care ne putem îndrepta’, a precizat Marius Haţegan.
Valoarea contractului pentru lotul 1 a fost de peste 74,1 milioane de lei. Termenul de finalizare era primăvara anului 2023.
Valoarea totală a proiectului depăşeşte 188 de milioane de lei, din care aproximativ 184 milioane de lei reprezintă finanţare nerambursabilă. Contractul de finanţare a proiectului a fost semnat în iunie 2017.
Proiectul este implementat de CJ Alba, în parteneriat cu primăriile din municipiul Aiud şi comunele Rîmeţ, Ponor, Mogoş, Bucium.
Drumul străbate una din cele mai frumoase zone ale judeţului Alba, prin Munţii Metaliferi, şi ajunge, în punctul cel mai înalt, până la o altitudine de peste 1.000 de metri. De altfel, încă din antichitate, romanii au construit aici un drum, urmele acestuia fiind încă vizibile în câteva locuri.
Odată modernizat, drumul va face mult mai accesibile o serie de destinaţii turistice. El va face legătura între autostrada Sebeş-Turda şi DN 74, principalul drum naţional din Apuseni. Cei 78,4 kilometri se întind între municipiul Aiud – Rîmeţ – Brădeşti – Geogel – Măcăreşti – Bîrleşti Cătun – Cojocani- Valea Barnii – Bîrleşti – Mogoş – Valea Albă – Ciuculeşti – Bucium – Izbita – Coleşeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu).