Autorităţile contractante cu un buget anual de achiziţii mai mare de 30.000.000 lei fără TVA ar putea fi obligate ca minim 0,5% din bugetul anual de achiziţii să îl rezerve participării la procedura de atribuire întreprinderilor sociale de inserţie.
O propunere legislativă în acest sens a fost aprobată luni de către Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, cu 88 de voturi ‘pentru’.
Astfel, autoritatea contractantă, cu o valoare totală a programului anual de achiziţii publice aprobat mai mare de 30 de milioane de lei fără TVA va fi obligată să rezerve minim 0,5% din valoarea acestuia participării la procedura de atribuire doar întreprinderilor sociale de inserţie prevăzute de Legea 219/2015 privind economia socială, în măsura în care achiziţia de produse, servicii sau lucrări ale autorităţii contractante poate fi realizată de aceste întreprinderi.
Propunerea legislativă completează Legea 98/2016 privind achiziţiile publice şi Legea 99/2016 privind achiziţiile sectoriale. Ea fost iniţiată de către parlamentari USR sau neafiliaţi.
În expunerea de motive se reaminteşte că în 2014, Uniunea Europeană a adoptat Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European care reglementează, printre altele, achiziţiile publice rezervate şi introduce clauze sociale în contractele de achiziţii publice. Astfel, au fost elaborate la nivel european prevederi care permit autorităţilor publice să acorde prioritate sau să rezerve contracte operatorilor economici care au drept scop principal integrarea socială şi profesională a persoanelor cu dizabilităţi sau a persoanelor defavorizate.
‘Deşi potenţialul achiziţiilor sociale este recunoscut de mult timp, inclusiv în România, domeniul de aplicare în practică a fost incert. Din acest motiv, în România, achiziţiile sociale sunt o raritate. Conform datelor furnizate de către ANAP, în perioada 2016-2021, au fost derulate prin SICAP un număr de 215 proceduri: 143 de proceduri s-au finalizat cu un contract încheiat, 59 de proceduri au fost anulate şi alte 13 proceduri erau în derulare în ianuarie 2022, data primirii răspunsului la solicitarea de informaţii de interes public adresată ANAP’, se arată în expunerea de motive.
Conform legii privind economia socială, întreprinderea socială de inserţie este întreprinderea socială care are, permanent, cel puţin 30% din personalul angajat aparţinând grupului vulnerabil, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajaţi să reprezinte cel puţin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor şi care are ca scop lupta împotriva excluziunii, discriminărilor şi şomajului prin inserţia socio-profesională a persoanelor defavorizate.