Primele cinci tramvaie Bozankaya achiziţionate de municipalitatea ieşeană cu fonduri europene au început să circule, de luni, pe străzile din oraş, pe rutele 5,7 şi 8.
Contractul cu firma Bozankaya, din Turcia, a fost semnat în noiembrie 2019. Primele şapte vagoane au fost primite de Compania de Transport Public în perioada septembrie 2021 – iunie 2022. Până la sfârşitul acestui an, compania din Turcia va livra încă două tramvaie.
‘Redeschidem traseele din Zona Industrială şi punem în circulaţie şi tramvaiele noi fabricate în Turcia. Avem toate autorizaţiile necesare. Începem cu cinci unităţi de transport, urmând ca ulterior să le introducem şi pe celelalte două, după ce vor trece de probe. Până acum au fost aduse şapte tramvaie la Iaşi, urmează ca până în luna mai 2023 să fie aduse şi celelalte’, a declarat primarul Mihai Chirica.
Licitaţia privind achiziţia a 16 tramvaie a fost împărţită în trei loturi corespunzătoare a trei proiecte cu finanţare europeană care includ şi lucrări de modernizare a liniilor de tramvai. Valoarea totală a achiziţiei acestor tramvaie este de 33,8 milioane de euro. Valoarea totală a celor trei proiecte este de aproximativ 67,2 milioane de euro.
‘Suntem o fabrică de 1.100 de angajaţi şi aproximativ 250 de designeri. Designul realizat pentru tramvaiele ieşene este unul specific doar pentru Iaşi. O importanţă foarte mare am acordat-o interiorului, ca să fie cât mai confortabil şi tocmai de aceea am îndeplinit toate condiţiile din caietul de sarcini. Nu doar designul este important, ci şi din punct de vedere ecologic’, a declarat Emrah Dal, vicepreşedinte Bozankaya.
Fiecare din cele 16 tramvaie Bozankaya are o lungime de circa 30 de metri şi o capacitate de transport totală de aproximativ 230 de locuri. Tramvaiele au podea joasă şi sunt echipate cu instalaţie de aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, instalaţie audio-video în interior, anunţuri vocale exterioare în staţii, instalaţie pentru echipamentele de ticketing etc.
‘Aceste tramvaie oferă condiţii optime: au podea joasă, aer condiţionat, sistem de informare a călătorilor, sistem modern de validare a biletelor. Ele vor circula pe traseele 5, 7 şi 8. Traseul 7 va fi modificat prin Podu Roş, astfel încât să acopere toate axele de circulaţie pentru cei care vin din afara oraşului sau cei care ies de la serviciu din Zona Industrială. Până în luna septembrie vom avea 82 de kilometri refăcuţi, astfel încât toate tramvaiele noi să poată circula fără probleme’, a declarat Cristian Stoica, directorul Companiei de Transport Public.
În cadrul programului cu finanţare europeană de modernizare a liniilor de tramvai din Iaşi, pe bulevardul Virgil Săhleanu, către localitatea Tomeşti, a fost construit un punct intermodal, de unde întregul transport public va fi preluat către interiorul oraşului.
Lucrările fac parte din proiectul ‘Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iaşi’, care are o valoare totală de 114,3 milioane de lei şi presupune reabilitarea infrastructurii şi suprastructurii căii de rulare a tramvaielor pe trei tronsoane: Podu Roş – intersecţie cu bulevardul Primăverii (finalizat), Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada Nicoriţă (finalizat) şi bulevardul Virgil Săhleanu – intersecţie cu bulevardul Metalurgiei – rond Ţuţora. Proiectul a inclus şi achiziţionarea a cinci tramvaie, parte a lotului de 16 vehicule Bozankaya.
‘Tot azi inaugurăm şi linia de tramvai nouă, cea veche fiind foarte veche şi uzată. Mă refer atât la reţeaua de rulare, cât şi la cea de fir-contact, care acum sunt noi’, a declarat primarul Mihai Chirica.
În cadrul proiectului sunt modernizaţi în total 5.720 de metri liniari de cale simplă de rulare, de-a lungul cărora sunt amenajate şapte staţii de tramvai şi staţia intermodală de pe bulevardul Virgil Săhleanu.
Primarul Iaşiului a spus că vrea să acceseze astfel de fonduri şi în viitorul exerciţiu financiar multianual, precum şi prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
‘Am depus deja prin PNRR pentru noi achiziţii de tramvaie, autobuze şi chiar troleibuze. Sperăm să găsim totuşi înţelegere. Vom aplica în orice exerciţiu financiar care are trecută şi această componentă. Sunt convins că se va înţelege că este nevoie să continuăm modernizarea transportului public cu tramvaiul. Cred că acesta este viitorul. Tramvaiul circulă foarte bine pe timp de vară, pe timp de iarnă şi are şi aer condiţionat’, a declarat primarul Mihai Chirica.
Pentru schimbarea întregului parc de tramvaie este nevoie, în total, de 100 de astfel de mijloace de transport. Pentru început vor fi retrase şi casate 30 de tramvaie din seriile G, GT2, GT4.
‘Ne-ar trebui aproximativ 100 de tramvaie noi dacă vrem să schimbăm în întregime întreg parcul, ceea ce nu o să reuşim foarte uşor. Dar suntem pe acest drum. Cred că la sfârşitul celeilalte etape de programare, 2021-2027, vom putea retrage peste 60% din parcul de tramvaie. Desigur, vom aplica în continuare pentru achiziţia de vehicule electrice, inclusiv autobuze electrice, urmând ca pe cele cu motoare termice să le scoatem la circulaţie în zona metropolitană, acolo unde sunt condiţii mai bune de circulaţie. Multe din vehiculele pe care noi le vom scoate din circulaţie vor deveni piese de schimb. Pe măsură ce primim noi loturi de tramvaie noi vom începe să retragem de pe traseu tramvaiele vechi’, a declarat primarul Mihai Chirica.