Un proiect de lege care reglementează o serie de aspecte legale derivate din schimbările în domeniul serviciilor media audiovizuale ca urmare a progreselor tehnice înregistrate a fost pus joi dezbatere publică, a anunţat Ministerul Culturii.
Actul normativ vizează modificarea şi completarea Legii nr. 504/2002 a audiovizualului şi a Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, în concordanţă cu Directiva nr. 1808 din 14 noiembrie 2018 de modificare a Directivei 2010/13/UE privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii media audiovizuale (Directiva serviciilor media audiovizuale) având în vedere evoluţia realităţilor pieţei.
Potrivit expunerii de motive, prin proiect se propune redefinirea noţiunilor de serviciu media audiovizual, program, retransmisie, comunicare comercială, sponsorizare, plasare de produse, licenţă audiovizuală şi codare, fiind totodată introduse şi unele definiţii noi pentru noţiunile de serviciu de platformă de partajare, material video generat de utilizator, decizie editorială, furnizor de platformă de partajare şi autorizare servicii media audiovizuale la cerere.
Se introduc noi competenţe pentru Consiliul Naţional al Audiovizualului privind activitatea acestuia de comunicare, informare şi raportare către Comisia Europeană, precum şi noi atribuţii legate de gestiunea domeniului audiovizual, precum şi competenţe legate de comunicarea, cooperarea şi schimbul de experienţă cu celelalte organisme cu funcţii similare din statele membre.
Este reformulat astfel cadrul general pe care serviciile media audiovizuale trebuie să-l respecte pentru a fi asigurată protecţia minorilor, precum şi pentru a asigura apărarea moralei, sănătăţii şi securităţii publice, fiind prevăzut un mecanism prin care CNA poate restricţiona un serviciu media audiovizual dacă acesta incită la ură, violenţă sau instigă la terorism ori dacă reprezintă un risc pentru sănătatea sau securitatea publică.
În acest sens, se introduc o serie de restricţii şi interdicţii cu privire la conţinutul audiovizual, în scopul limitării sau eliminării ori a reducerii expunerii minorilor la programe care pot afecta dezvoltarea morală, fizică sau psihică a acestora.
Sunt incluse reglementări menite a încuraja autoreglementarea în domeniul audiovizual, dând posibilitatea elaborării unor coduri de conduită, impunând totodată şi o serie de cerinţe menite a asigura eficienţa acestora, în special în ceea ce priveşte protecţia minorilor, faţă de comunicările comerciale privind produsele cu alcool sau tutun ori faţă de produsele, băuturile sau substanţele cu efect nutriţional negativ.
Noul act normativ prevede şi reglementări menite a facilita accesul persoanelor cu dizabilităţi la serviciile media audiovizuale, ca şi prevederi privind sponsorizarea şi plasarea de produse în cadrul programelor audiovizuale, acestea fiind interzise dacă sunt realizate pentru ţigări electronice sau flacoane de reumplere.
Proiectul reglementează şi unele aspecte cu privire la modul de stabilire a jurisdicţiei furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video, stabilind şi un mecanism de determinare a jurisdicţiei, în funcţie de anumite elemente sau particularităţi ale furnizorului respectiv.
Pe de altă parte, se modifică şi se completează art. 13 şi art. 16 din OG nr. 39/2005 privind cinematografia, în sensul includerii la plata cotei de 3% din preţul de vânzare şi/sau închiriere a filmelor şi platformele de streaming video online de tipul VoD, SvoD, TvoD, PayPerView şi pentru a completa lista contribuţiilor la Fondul cinematografic cu o contribuţie de 4% din veniturile obţinute din tranzacţii unice sau sub formă de abonament pentru vizionarea de opere audiovizuale prin intermediul serviciilor de transmisie de date prin internet sau telefonie, de către furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere.
Proiectul se află în consultare publică până în data de 5 aprilie, inclusiv, iar cei interesaţi pot transmite propuneri şi observaţii la adresa de e-mail legislativ@cultura.ro.
Directiva 1808/2018 (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale) este rezultatul unui proces complex de negociere, în care au fost implicate la nivel european ministerele Culturii, Centrele naţionale de cinematografie ale statelor membre, autorităţile naţionale de reglementare în domeniul audiovizualului, autorităţile pentru protecţia consumatorilor, precizează Ministerul Culturii.