Social-democraţii din Alba au lansat, joi, un nou apel către conducerea liberală a Consiliului Judeţean (CJ) Alba privind transportul judeţean de persoane la nivelul judeţului Alba, care ‘rămâne ineficient din cauza numărului redus de autobuze şi trasee’ şi a unei reţele de transport ‘subdezvoltate’, potrivit unui comunicat transmis AGERPRES.
În documentul intitulat ‘APEL către PNL, Ion Dumitrel şi Marius Haţegan: Nu lăsaţi oamenii din mediul rural fără autobuze! Nu le luaţi dreptul la o viaţă normală, cu acces la piaţa muncii, servicii medicale, educaţie!’, organizaţia judeţeană Alba a PSD susţine că transportul judeţean de persoane la nivelul judeţului Alba ‘rămâne ineficient din cauza numărului redus de autobuze şi trasee, respectiv a unei reţele de transport subdezvoltate’, acest lucru afectând ‘în mod direct calitatea vieţii’ oamenilor care locuiesc la sat, dar şi accesul lor la serviciile esenţiale.
Potrivit social-democraţilor, multe comune din judeţ nu sunt conectate corespunzător la oraşele mai mari, iar din cauza numărului redus de rute, foarte mulţi oameni sunt dependenţi de maşina personală sau se bazează pe ajutorul altor persoane pentru a ajunge la locul de muncă.
‘PSD Alba a semnalat, în nenumărate rânduri, că în judeţul Alba sunt necesare mai multe trasee de autobuz, astfel încât fiecare comună să fie legată de municipiul reşedinţă de judeţ, dar şi mai multe autobuze pe fiecare rută pentru ca oamenii care muncesc pe schimburi să nu fie afectaţi. Aceste probleme trenează de mai bine de 3 ani. Consilierii judeţeni ai PNL Alba şi responsabilii din fruntea acestei instituţii: Ion Dumitrel, Marius Haţegan şi Dumitru Fulea, au ignorat soluţiile propuse de consilierii judeţeni ai PSD, privind gestionarea corespunzătoare a serviciului de transport, iar oamenii sunt acum cei mai afectaţi’, se arată în materialul citat.
Semnatarii apelului reamintesc faptul că, din actualul Program de transport judeţean pentru reţeaua de trasee din judeţul Alba, au fost adjudecate doar 18 trasee dintr-un total de 61, în prezent derulându-se o patra procedură de licitaţie deschisă, pentru un număr de alte 9 trasee.
‘Rezultatul îl vom cunoaşte doar în luna septembrie 2023, iar până atunci se stabilesc şi se supun aprobării măsuri de urgenţă, prin atribuire directă, pentru asigurarea continuităţii serviciului public de transport judeţean de persoane prin curse regulate. Altfel spus, conducerea PNL a Consiliului Judeţean Alba rămâne la ‘mila’ transportatorilor pentru 43 de trasee esenţiale. (…). În acest context apare întrebarea legitimă: de ce? De ce nu poate exista o predictibilitate a curselor regulate, pentru o perioadă de 6 ani, aşa cum prevede contractul de delegare a gestiunii serviciului, cu modificări şi ajustări fireşti în funcţie de necesităţile de transport; sau de ce nu se doreşte acest aspect? De ce trebuie să planeze incertitudinea în rândul cetăţenilor că de ‘mâine’ s-ar putea ca un operator să renunţe la un anume traseu şi lucrurile sunt în aer?’, se afirmă în comunicatul menţionat.
Potrivit sursei citate, soluţia propusă încă din 2021 de consilierii judeţeni ai PSD Alba a fost gruparea traseelor avantajoase financiar cu cele care aduc câştiguri mai mici, astfel încât operatorii economici care au adjudecat cele 18 trasee profitabile să aibă obligativitatea să depună oferte şi pentru alte 2-3 trasee care aduc câştiguri mai mici.
‘Era de aşteptat ca transportatorii să opteze pentru traseele profitabile şi să nu depună oferte pentru cele care nu le asigură o certitudine financiară. De asemenea, încă de la început, PSD Alba a semnalat că autobuzele trebuie să ajungă în fiecare comună, iar fiecare comună trebuie conectată la municipiul reşedinţă de judeţ. PNL, în schimb, a eliminat mai multe rute şi a redus numărul de autobuze care circulă pe cele existente’, mai susţine organizaţia judeţeană a PSD.
Liderii organizaţiei judeţene Alba a PSD au transmis şi în aprilie o scrisoare deschisă conducerii liberale a CJ privind ‘ineficienţa’ transportului de persoane, în care cer acesteia să nu izoleze satele din judeţ.
Din ianuarie, mai multe zone ale judeţului sunt izolate de Alba Iulia din punct de vedere al transportului public auto, iar locuitorilor care nu dispun de autoturisme personale le este foarte greu să se deplaseze în municipiul reşedinţă de judeţ. AGERPRES / (AS – autor: Marinela Brumar, editor: Marius Frăţilă)