AcasăStiri generaleAlba: Aproape 20% din microbuzele şcolare, în stare necorespunzătoare; cel mai vechi...

Alba: Aproape 20% din microbuzele şcolare, în stare necorespunzătoare; cel mai vechi – din 1991

Aproape o cincime dintre microbuzele şcolare din Alba sunt în stare medie, proastă şi foarte proastă, cel mai vechi fiind achiziţionat în 1991, iar cele mai noi în 2019, şi doar 32% din total se încadrează în norma de poluare Euro 6.

Potrivit unui document al Consiliului Judeţean Alba, redactat pe baza informaţiilor transmise de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba, unităţile de învăţământ din judeţul Alba beneficiază de 106 microbuze şcolare, cele mai multe, 8, fiind în Alba Iulia şi câte 5 în Blaj şi Câmpeni.

În ce priveşte starea tehnică, 34 sunt în stare foarte bună, 52 în stare bună, 13 în stare medie, 5 în stare proastă şi 2 în stare foarte proastă.

‘Astfel, 81,13% dintre microbuzele şcolare din judeţul Alba sunt în stare bună şi foarte bună şi 18,87% dintre microbuze şcolare sunt în stare medie, proastă şi foarte proastă. La prima vedere, am putea concluziona că microbuzele şcolare existente sunt în bună stare de funcţionare, dar o astfel de concluzie trebuie formulată cu prudenţă. Pentru a putea formula o concluzie pertinentă trebuie considerate şi alte criterii, precum vechimea (anul achiziţiei) şi norma de poluare’, arată documentul citat.

Luând în considerare criteriul anului achiziţiei, cel mai vechi microbuz şcolar este din 1991, iar cele mai noi, în număr de 2, din 2019. Cel mai mare număr de microbuze, respectiv 26, au intrat în dotarea unităţilor de învăţământ din Alba în 2007.

‘Din analiza datelor furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba, se pot concluziona următoarele: în ultimii 5 ani a fost achiziţionat un număr nesemnificativ de microbuze şcolare (5 microbuze şcolare), insuficient pentru a acoperi necesităţile de transport şcolar din judeţul Alba. În anul 2020, nu a fost achiziţionat nici un microbuz şcolar în judeţul Alba, o explicaţie ar putea fi generată de izbucnirea pandemiei COVID-19, care a avut efecte negative asupra sistemului de învăţământ din România prin renunţarea la cursurile cu prezenţă fizică la şcoală şi introducerea şcolii on-line. (…). În ultimii 10 ani au fost achiziţionate 42 de microbuze şcolare, reprezentând aproximativ 40% din totalul microbuzelor şcolare existente în judeţ. În ce priveşte vechimea parcului auto, trebuie remarcat că majoritatea microbuzelor şcolare sunt mai vechi de 10 ani, fiind achiziţionate în perioada 1991-2010’, mai arată sursa citată.

În ceea ceea priveşte norma de poluare Euro, 34 sunt cu norma de poluare Euro 6, 15 cu norma de poluare Euro 5, 56 cu norma de poluare Euro 4 şi 1 cu norma de poluare Euro 1.

‘Majoritatea microbuzelor şcolare sunt cu norma de poluare Euro 4, reprezentând mai mult de jumătate din microbuzele şcolare din judeţ (52,83%). Microbuzele şcolare cu norma de poluare Euro 6 reprezintă 32,08% în timp ce microbuzele şcolare cu norma de poluare Euro 5 reprezintă 14,15%. Există un singur microbuz şcolar cu norma de poluare Euro 1. Nu există microbuze şcolare cu norma de poluare Euro 2 şi/sau Euro 3’, se precizează în document.

Potrivit ‘Strategiei de mobilitate şi conectivitate în Judeţul Alba 2022-2027’, ce urmează să fie supus aprobării consilierilor judeţeni, transportul cu microbuze şcolare este în prezent ‘insuficient’ la nivelul judeţului, în primul rând, din cauza numărului relativ scăzut de microbuze şcolare existente comparativ cu necesităţile de transport ale unităţilor de învăţământ din Alba.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks