Un vagon de călători pentru ecartament îngust construit în urmă cu peste un secol în Ungaria, unicat naţional, care a fost folosit până în urmă cu aproape trei decenii, a fost restaurat de administraţia din Alba Iulia, urmând să fie amplasat lângă o locomotivă cu abur, expusă de câţiva ani în zona în care odinioară s-a aflat gara care lega oraşul de Munţii Apuseni.
‘Primăria Alba Iulia a finalizat restaurarea vagonul Mocăniţei de la Alba Iulia. Este un vagon de cale îngustă, unicat naţional, fiind singurul exemplar clasa pe 2 osii pentru cale îngustă, păstrat într-o stare atât de bună. A fost construit în anul 1912, la Uzinele Gyor, din Ungaria. Vagonul a făcut serviciul pe Regionala de cale ferată Cluj până la desfiinţarea căii ferate înguste Satu-Mare (1986) şi Turda – Abrud (1997)’, a transmis, luni, administraţia locală din Alba Iulia.
Potrivit sursei citate, lucrările au fost executate la Atelierele CFR Griviţa SA Bucureşti şi au costat peste 204.000 lei.
Vagonul va fi amplasat marţi, în spatele locomotivei de cale îngustă expusă de mai mulţi ani în zona în care linia îngustă şi gara din Alba Iulia care făcea legătura cu Munţii Apuseni se aflau în trecut.
‘Mocăniţa’, cum era denumit trenul, a circulat până în 1984, an în care a fost desfiinţată calea ferată cu ecartament îngust pe raza municipiului Alba Iulia.
Linia de cale ferată îngustă din Munţii Apuseni a fost construită la sfârşitul secolului al XIX-lea – începutul secolului XX, în timpul Imperiului Austro-Ungar. Garnitura de tren care circula pe această linie a fost numită ‘mocăniţa’ datorită faptului că localnicii din zona respectivă sunt cunoscuţi şi sub numele de mocani.