Referitor la informațiile apărute în spațiul public cu privire la funcționarea deficitară a Autorității în ceea ce privește soluționarea dosarului de cetățenie a domnului Dominic Fritz, primarul municipiului Timișoara, Autoritatea Națională pentru Cetățenie vine cu precizări privind durata soluționării cererilor de cetățenie.
- ”În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) din OUG 5/2010, Autoritatea este condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, și de 2 vicepreședinți, cu rang de subsecretar de stat.
În cadrul Autorității funcționează Comisia pentru cetățenie, potrivit prevederilor Legii cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, entitate care beneficiază de autonomie în ce privește modul de funcționare.
Comisia pentru cetățenie este formată din personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor al cărui statut se subordonează prevederilor Legii nr. 303/2022, regim profesional legal ce impune independență și imparțialitate în exercitarea atribuțiilor de serviciu.
Potrivit prev. art. 14 din legea 21/1991, membrii Comisiei pentru cetățenie și președintele acesteia se numesc prin ordin al ministrului justiției, pentru un mandat de 2 ani, numărul membrilor Comisiei fiind stabilit anual prin ordin al ministrului justiției.
Funcția de Președinte al Comisiei pentru cetățenie nu este asimilată funcției de Președinte al Autorității Naționale pentru Cetățenie, aceste funcții fiind ocupate de persoane distincte.
Cererile de cetățenie se înaintează spre analiză și verificarea îndeplinirii condițiilor legale Comisiei pentru cetățenie în ordinea cronologică a înregistrării lor în baza de date, după temeiul cererii.
Analiza asupra îndeplinirii condițiilor legale pentru acordarea sau redobândirea cetățeniei române se face de către Comisia pentru cetățenie, în conformitate cu prevederile Legii nr. 21/1991, cu modificările și completările ulterioare, aceasta fiind o atribuție exclusivă a Comisiei, care decide în mod independent data și modalitatea de soluționare, în funcție de criteriile stabilite de lege.
Soluția propusă de completul desemnat din cadrul Comisiei pentru cetățenie se înaintează președintelui ANC cu propunerea de emitere a ordinului corespunzător, de aprobare sau de respingere a cererii de cetățenie. După emiterea ordinului președintelui ANC, urmează alte formalități prevăzute de lege care implică și comunicarea soluției către solicitanții de cetățenie.
Stadiul soluționării cererilor poate fi consultat pe site-ul oficial al instituției la adresa https://cetatenie.just.ro/stadiu-dosar/.
Durata medie de soluționare a cererilor de cetățenie este:
- 2,09 ani pentru cererile de acordare a cetățeniei române depuse în temeiul art. 8 din Legea 21/1991;
- 1,12 ani pentru cererile de acordare a cetățeniei române depuse în temeiul art. 8.1 din Legea 21/1991;
- 1,63 ani pentru cererile de redobândire a cetățeniei române depuse în temeiul art. 10 din Legea 21/1991;
- 3,28 ani pentru cererile de redobândire a cetățeniei române depuse în temeiul art. 11 din Legea 21/1991.
Aceste informații se actualizează periodic pe site-ul Autorității, fiind publice.
Referitor la soluționarea cererii de cetățenie în conformitate cu art. 8 din Legea nr. 21/1991, cu modificările și completările ulterioare, privind persoana menționată, aceasta se află în lucru la Comisia pentru cetățenie, termenul legal de soluționare fiind de 2 ani, cu o marjă suplimentară de 6 luni, conform art. 15 alin. (10) și (11) din Legea nr. 21/1991, cu modificările și completările ulterioare.
Având în vedere aspectele menționate, Autoritatea Națională pentru Cetățenie reafirmă angajamentul de a procesa și soluționa toate cererile de cetățenie cu stricta respectare a termenelor legale în vigoare. Această determinare subliniază o prioritate pentru a asigura un cadru predictibil și transparent pentru solicitanți”, spune Autoritatea Națională pentru Cetățenie.
Sursa: Ecopolitic.ro





