Purtătorul de cuvânt al PSD Bihor, Adrian Madar, a criticat vineri, în conferinţă de presă, lipsa de transparenţă a administraţiei liberale privind proiectul tram-trenului anunţat de primarul Florin Birta şi preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.
‘Proiectul este unul de anvergură, 200 milioane de euro. Ideea de a conecta zona metropolitană la oraş nu e de criticat. Însă, până acum, Primăria nu ne-a pus la dispoziţie, consilierilor locali, studiile de fezabilitate ale celor patru proiecte cuprinse în marele proiect. Ni s-a promis, le vom primi la un moment dat, însă până atunci trebuie să sancţionăm această lipsă de transparenţă. Este ceva endemic în Primăria Oradea, de când lumea, şi nu cred că primăria se va mai putea vindeca vreodată de această lipsă de transparenţă în a comunica,’ a spus Adrian Madarcare este şi lider al consilierilor locali social-democraţi.
El a reclamat că proiectul tram-trenului are multe necunoscute, precum studii de trafic, estimări ale pasagerilor, motivele pentru care au fost alese traseele.
‘De ce nu discută Primăria aceste proiecte gigant cu orădenii? Aflăm pe surse că se lucrează la ele de doi ani, în urmă cu şase luni directorul OTL a dat detalii presei în Bucureşti despre tram-tren, dar nouă nu ni se spune nimic. Nici acum, după aprobarea studiilor de fezabilitate, ele nu sunt încă în atenţia publicului’, a declarat Madar.
Acesta s-a întrebat de ce a crescut, în ultimele şase luni, preţul proiectului cu 50 milioane de euro, de la 150 la 200 de milioane de euro, ‘o creştere enormă de 33%’, la o inflaţie de 8%, ‘în scădere puternică de când premierul României este de la PSD’.
Madar a adăugat că sunt o serie de întrebări privind utilitatea şi justeţea din punct de vedere managerial şi financiar ale unei asemenea investiţii, dar şi unele aspecte politice.
‘De ce finanţează oraşul linia spre Toboliu şi Consiliul Judeţean străpungerea de pe strada Lacu Roşu? Care-i logica? De ce nu ne explică PNL Bihor de ce este necesară linie de tram-tren pe strada Lacu Roşu. S-au analizat şi alte variante? Poate nu e posibilă o conexiune din strada Olimpiadei, dar ştim că în zona Pieţei Bucureşti va fi deranj teribil (n.r. cu construcţia unui pasaj rutier subteran),’ a subliniat Madar.
Nu în cele din urmă, Madar şi-a pus problema oportunităţii acestui proiect al tram-trenului, afirmând că cele 200 de milioane de euro ar fi fost de ajuns pentru a reabilita termic o mie de blocuri de patru etaje, în timp ce în ultimii 15 ani au fost reabilitate 40.