Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Bihor a făcut toate demersurile pentru înfiinţarea şi funcţionarea din anul şcolar 2021-2022 a Centrului Judeţean de Excelenţă, urmând să se organizeze 18 grupe la disciplinele matematică, informatică, fizică şi chimie.
Potrivit unui comunicat al inspectoratului, Centrul Judeţean de Excelenţă Bihor este unitate conexă a Ministerului Educaţiei care funcţionează la nivel judeţean, cu personalitate juridică, fiind coordonat metodologic de Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor.
Activitatea de pregătire a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se va desfăşura la nivelul Municipiului Oradea, respectiv Salonta, Beiuş, Aleşd şi Marghita pentru a facilita participarea elevilor eligibili de la nivelul întregului judeţ.
Cursurile se vor organiza săptămânal câte două ore, vineri după amiază sau sâmbătă, după caz.
Director al Centrului Judeţean de Excelenţă Bihor a fost numit profesorul Marius Cicortaş, profesor de matematică şi titular la Colegiul Naţional ‘Emanuil Gojdu’ Oradea. Biroul conducerii centrului este amenajat în incinta Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, menţionează sursa citată.
Centrul de excelenţă elaborează şi aplică strategii şi politici pentru selecţia, pregătirea, susţinerea şi motivarea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe din clasele de gimnaziu şi liceu.
Finanţarea centrului este asigurată din bugetul Ministerului Educaţiei, dar poate fi finanţat şi din sponsorizări şi donaţii, în condiţiile legii.
Centrul de excelenţă, printre alte atribuţii elaborează strategii de identificare şi de selecţie a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte în vederea constituirii unor grupe de performanţă pe discipline, arii curriculare sau domenii ştiinţifice, artistice şi tehnice, inclusiv pentru elevii care învaţă în limbile minorităţilor naţionale; iniţierea acţiunilor de identificare şi promovare a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte; asigurarea anual, a constituirii funcţionării şi pregătirii grupelor de excelenţă.
Selectarea beneficiarilor se face prin utilizarea procedeelor şi instrumentelor de tipul: profiluri psihocomportamentale, desemnări făcute de profesori, studii de caz, chestionare, teste psihologice de aptitudini şcolare, individuale şi colective, teste de inteligenţă, teste de creativitate, teste de aptitudini speciale etc.
Evaluarea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se realizează de către o comisie numită la propunerea consiliului de administraţie al centrului de excelenţă. AGERPRES / (AS – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)