Filarmonica de stat Oradea va susţine, joi seară, un concert simfonic în Catedrala romano-catolică din Oradea, cu lucrări de Michael Haydn şi Carl Ditters von Dittersdorf, consideraţi precursorii muzicii simfonice în oraşul de pe Crişul Repede.
‘Alăturarea celor doi compozitori în programul concertului de joi seara nu este întâmplătoare, aceştia având rădăcini adânci în viaţa culturală a Oradiei, arta muzicală cunoscând prin intermediul lor momente de afirmare la nivel european,’ se arată în comunicatul Filarmonicii.
Evenimentul va cuprinde lucrări din creaţia celor doi compozitori celebri, care au trăit, compus şi ţinut concerte, vreme de un deceniu, în Oradea, între anii 1760 şi 1770, punând astfel bazele muzicii simfonice în oraşul de pe Criş.
În prima parte a serii, melomanii vor putea audia ‘6 Menuete’, din creaţia lui Michael Haydn, iar mai apoi, Concertul pentru harpă şi orchestră în La major şi Simfonia în la minor, compoziţii scrise de Carl Ditters von Dittersdorf.
La harpă se va afla solista Szabo Kati Kinga, profesor al clasei de harpă la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca, iar la pupitru se va afla dirijorul permanent al Filarmonicii orădene, Janko Zsolt.
Michael Haydn (1737 – 1806) a fost fratele mai mic al marelui clasic Joseph Haydn şi, poate din această cauză, creaţia sa se află în umbra fratelui său. Muzicologul Karl Geiringer susţine faptul că Michael Haydn nu este apreciat la adevărata sa valoare. Acesta îşi susţine afirmaţia făcând trimitere la lucrările liturgice ale lui Haydn, corurile bărbăteşti şi multe lucrări instrumentale care sunt situate la un nivel respectabil şi merită să fie promovate. În categoria pieselor instrumentale se află şi cele 6 Menuete, pe lângă acestea fiind scrise şi alte colecţii de menuete, menuettini, dansuri germane sau engleze.
Carl Ditters von Dittersdorf a fost contemporan cu Michael Haydn, fiind doar cu doi ani mai mic decât acesta. El a fost compozitor, violonist şi s-a ocupat şi de silvologie. În ceea ce priveşte creaţia sa, aceasta este foarte vastă, însă prea puţin cunoscută publicului meloman. Dittersdorf a compus printre altele, concerte pentru oboi, flaut, vioară, violă, violoncel, contrabas şi formaţii de cordari şi suflători. Concertul pentru harpă şi orchestră în La major este singurul concert dedicat acestui instrument, fiind de fapt compus pentru clavecin.
Dacă Joseph Haydn este ‘tatăl simfoniei’ şi cel care a compus peste 100 de lucrări în acest gen, se pare că nici Dittersdorf nu se află mai prejos. Acesta a scris aproximativ 120 de simfonii, la care se mai adaugă încă 90 care i-ar aparţine. Multe dintre acestea sunt păstrate doar sub formă de manuscris, fiind partiturile originale sau copii ale acestora.
‘Simfonia în la minor este o mostră din creaţia simfonică vastă a lui Dittersdorf’, se menţionează în comunicat..
Prezenţa la Oradea a celor doi compozitori se datorează în mare măsură episcopului Adam Patachich, personalitate cu o cultură vastă, membru al Academiei Arcadiene din Roma, ce şi-a dorit să introducă şi la Oradea elementele culturii vieneze, muzica fiind un element fundamental în constructul cultural gândit de acesta.
Rolul pe care Michael Haydn l-a avut în dezvoltarea culturală a Oradiei a fost acela de a realiza concerte de tip academic, cu lucrări ale compozitorilor vremii, inclusiv ale fratelui acestuia Joseph Haydn, dar şi creaţii personale. Capela muzicală, unde Michael Haydn era Capellea Magister, era situată în centrul oraşului la Catedrala Episcopală, dar şi la Beiuş unde Adam Patachich avea reşedinţa de vară.
Măestria lui Michael Haydn s-a remarcat atât prin numeroasele concerte academice cât şi prin concertele Capelei muzicale în cadrul sărbătorilor cu caracter laic, ce au dus în final la renumitele ‘baluri mascate’. După cei cinci ani petrecuţi de Michael Haydn la Oradea, conducerea capelei muzicale a revenit lui Ditters von Dittersdorf în anul 1765 şi a funcţionat până în anul 1769.
Memoria culturală a celor doi compozitori este sărbătorită astfel de Filarmonica de Stat Oradea, printr-un concert care va aduce în Catedrala Episcopală muzica ce răsuna la final de secol XVIII în Oradea.