Preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan a declarat marţi că România va fi conectată de vestul Europei printr-o nouă legătură rutieră, respectiv cu autostrada M44 din Ungaria printr-o şosea nouă, în regim de drum expres.
Potrivit unui comunicat al CJ Bihor, noul proiect a fost aprobat la reuniunea bilaterală româno – ungară în domeniul transporturilor, desfăşurată în Ungaria săptămâna trecută, în data de 26 mai.
Drumul va lega oraşele Salonta şi Bekescsaba, prin nordul localităţii Mehkerek. Va avea o lungime de 50 de kilometri, din care 43 de kilometri vor fi construiţi pe teritoriul statului ungar şi restul de 7 kilometri, în România.
Acest tronson va fi cuprins în proiectul Drumului Expres Arad – Oradea, gestionat de Consiliile Judeţene Bihor şi Arad şi Primăriile Municipiilor Oradea şi Arad, în parteneriat cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
‘În perioada următoare se vor face studiile geotehnice şi pe această nouă porţiune de drum, urmând să fie cuprinse în proiectul tehnic, care va fi predat la finalul acestui an. Pe partea română va fi amenajat şi un punct de trecere a frontierei. Consiliul Judeţean Bihor a comandat proiectantului adaptarea proiectului după această decizie. Conform estimărilor, tronsonul de pe partea română ar putea fi executat până la începutul anului 2027, iar cel de pe partea maghiară ulterior acestei date. Mulţumim Ministerului Transporturilor şi CNAIR pentru susţinerea acestui proiect’, a precizat, în conferinţă de presă, Ilie Bolojan.
Delegaţia română care a participat la întâlnirea bilaterală din 26 mai a fost condusă de Adrian Foghiş, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Preşedintele CJ Bihor a prezentat în conferinţa de presă şi stadiul proiectului ‘Drum Expres Arad – Oradea’. Proiectul tehnic este realizat în proporţie de 40%. Descărcările arheologice şi măsurătorile topografice au fost finalizate pe cei aproximativ 120 de kilometri, iar studiile geotehnice sunt realizate în proporţie de peste 80%.
‘Au fost finalizate toate studiile geo de pe teritoriul judeţului Arad, iar acum se lucrează în Bihor, între Gepiu şi Salonta. Ne propunem ca la sfârşitul lunii august să avem studiul de fezabilitate finalizat, iar în luna decembrie, aşa cum este prevăzut în contract, să ni se predea proiectul tehnic. Termenul de finalizare a studiului de fezabilitate a fost prelungit cu aproximativ 2 luni, din cauza a cinci noi conexiuni de pe traseu, inclusiv cea care leagă Salonta de Ungaria. Sperăm ca la finalul anului 2026, început de 2027, să se poată circula pe noul drum. Drumul expres va avea patru benzi, cu o lăţime de 21 de metri’, a menţionat Ilie Bolojan.