Vicepreşedintele PSD Bihor, Adrian Madar, a declarat luni că grupul PSD din CL Oradea va iniţia o consultare cu companiile afectate de aşa-numita ‘taxă desfacere pavaj’ pentru a modifica condiţiile de aplicare a acesteia.
Adrian Madar, care este şi consilier local, a declarat că a ridicat problema acestei taxe şi în şedinţa Consiliului Local de joi. El a arătat că însăşi denumirea acestei taxe plătită de contribuabili este înşelătoare, anume ‘taxa de verificare a documentaţiei tehnice pentru emiterea Avizului de execuţie a lucrărilor de extindere, modernizare, reparaţii reţele tehnico-edilitare’.
‘Numele ei te-ar duce cu gândul că ar fi o taxă specială, fără să fie. În fapt, această taxă este plătită de cei care afectează trama stradală pe o perioadă care începe de la emiterea autorizaţiei, până la aducerea tramei stradale la starea iniţială. Nu este corect să percepi taxe companiilor care contribuie la modernizarea reţelelor, care ridică nivelul de urbanism, nu este corect ca idee, ca impunere. Pentru a justifica această taxă, primăria o denumeşte ca să respecte acel tip de taxe pe care are voie să le încaseze conform Codului fiscal, adică taxă de verificare documentaţii, când în fapt este o taxă plătită de cei care contribuie la dezvoltarea oraşului’, a declarat Adrian Madar.
El a dat ca exemplu Compania de Apă care a solicitat şi i s-a aprobat, în CLO, scutirea de la plata acestei taxe, într-un proiect local, însă Madar a subliniat că de scutiri ar trebui să beneficieze toţi.
‘Conform Codului fiscal, nu trebuie să acorzi scutiri decât în baza unei proceduri care să identifice clar cazurile în care contribuabilii pot să aplice la respectivele scutiri şi, bineînţeles, nu trebuie să facem din acest instrument al scutirii de taxe o decizie arbitrară a primăriei în care firme care au relaţii contractuale cu primăria să beneficieze de scutiri, în schimb alţi cetăţeni, în situaţii similare, nu au acest drept’, a precizat Adrian Madar.
Deşi consilierii liberali au încercat să motiveze în şedinţă că este o taxă relativ recentă, Madar a afirmat, potrivit verificării sale, că aceasta există de dinainte de anul 2010, în acest an fiind numită ‘taxă pentru emiterea avizului de desfacere pavaj’, ulterior, din 2014, rebotezată ‘taxă pentru emitere a avizelor execuţie a lucrărilor de extindere, modernizare şi reparaţii reţele edilitare’, fiind plătită la kilometru, iar din 2020, ea a fost modificată la plata pe metru pătrat şi pe zi, ceea ce majorează foarte mult nivelul ei. Valoarea ei este de 0,5 lei/mp/zi, redusă la jumătate pentru lucrări de modernizare.
‘Nu dorim să criticăm, dar semnalăm o situaţie care nu este corectă, în care primăria avantajează anumite entităţi în defavoarea altora. Rolul nostru este să semnalăm, dar şi să venim cu ceva constructiv. De aceea, anunţăm public că vom iniţia un proces de consultare a tuturor celor interesaţi legat de modul de funcţionare a acestei taxe. Pentru că Primăria liberală nu este capabilă să asigure un climat concurenţial onest, consilierii locali PSD vor iniţia o consultare cu companiile afectate de această taxă pentru a modifica condiţiile de aplicare a acesteia. Este normal să existe, dar nu este normal să penalizăm abuziv acele lucrări care aduc plus valoare şi calitate vieţii,’ a precizat Adrian Madar.