Judeţul Bihor va avea, până la finele acestui an, o Unitate de Achiziţie Publică Centralizată (UCA), fiind una dinte cele nouă organizaţii selectate de Agenţia Naţională de Achiziţii Publice (ANAP) pentru elaborarea unei foi de parcurs în vederea înfiinţării unui astfel de instrument, a declarat marţi preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), Iuliana Feclistov.
‘Mulţumesc Consiliului Judeţean Bihor pentru participarea voluntară la iniţiativa de înfiinţare a unei unităţi centralizate pentru achiziţii publice. Mă bucur foarte tare că domnul preşedinte şi domnul vicepreşedinte înţeleg scopul şi utilitatea unui astfel de instrument. (…) Într-o perioadă relativ scurtă, de doi ani, dar cu foarte multă din partea colegilor mei şi a partenerilor noştri din acest proiect, au fost înfiinţate trei unităţi centralizate pentru achiziţii publice, unităţi-pilot, respectiv la Consiliul Judeţean Harghita, Consiliul Judeţean Sibiu şi Primăria Timişoara’, a declarat Iuliana Feclistov.
Marţi a avut loc la Consiliul Judeţean o conferinţă online şi cu participare fizică dedicată creşterii gradului de conştientizare cu privire la achiziţiile centralizate, în prezenţa preşedintelui ANAP, Iuliana Feclistov, a directoarei Liana Manea, alături de reprezentanţi ai partenerului în proiectul ANAP, Banca Europeană de Investiţii – Cristina Martin şi ai consorţiului condus de Ernst & Young, consultanţii din proiect, Dana Mitea (BBG) şi Dan Muscalu.
Cele trei UCA înfiinţate în acest an la Harghita, Sibiu şi Timişoara au realizat deja primele acorduri-cadru. Celelalte nouă organizaţii selectate în proiectul ANAP pentru înfiinţare de UCA sunt: Judeţul Vrancea, Oraşul Abrud, Comuna Călineşti, Judeţul Braşov, Primăria sectorului 6, Judeţul Buzău, Municipiul Bacău şi Municipiul Cluj-Napoca. Alte patru UCA vor mai fi realizate, în acest proiect, până la finele anului 2025.
În ce priveşte scopul şi beneficiile UCA, Iuliana Feclistov a menţionat cheltuirea banului public în condiţii de economicitate şi eficienţă, încheierea acordurilor-cadru care asigură necesarul de produse, servicii, poate şi lucrări, pentru o perioadă îndelungată de timp, dar şi un beneficiu dezirabil de a crea cumpărători profesionişti, care să unească nevoile de achiziţii ale mai multor autorităţi şi să cumpere centralizat în condiţii mai bune pentru banul public.
Vicepreşedintele CJ Bihor, Călin Gal, a precizat că instituţia a solicitat includerea în proiectul ANAP ca urmare a analizei pe care au făcut-o atât în interiorul aparatului de specialitate, cât şi a celor 23 de instituţii subordonate (din învăţământ, cultură, sănătate, economic, ADI-uri şi fundaţii) şi a deficienţelor constatate, atât la resursa umană, cât şi la consecinţele financiare ale unor achiziţii neperformante.
‘Dacă toate lucrurile vor merge bine, până la sfârşitul anului dorim să implementăm această unitate prin hotărâre de CJ, iar de la începutul anului viitor, să derulăm activităţile de achiziţii publice centralizate. Vrem să structurăm cât se poate de bine resursa umană, care nu este suficient de specializată, motiv pentru care deficienţele identificate privesc atât resursele umane cât şi cele financiare. La acestea se adaugă corecţiile primite de Curtea de Conturi. Beneficiile UCA vor fi legate de achiziţionarea unei game mult mari de produse, la preţuri mult mai mici şi transparenţa achiziţiilor. Iar, în viitor, Consiliul Judeţean va putea să asigure, prin această UCA, şi rularea unor operaţiuni şi pentru alte UAT-uri care doresc să intre pe o asemenea platformă, care va fi înfiinţată şi coordonată de instituţia noastră’, a afirmat Gal.
Echipa de proiect a prezentat, pe ordinea de zi, ce înseamnă conceptul de achiziţie publică centralizată, bune practici în Europa şi în România, precum şi provocările şi oportunităţile înfiinţării unei UCA.
O Unitate de Achiziţii Publice Centralizate (UCA) reprezintă o organizaţie permanentă care acţionează ca autoritate contractantă şi îndeplineşte pe lanţul de aprovizionare al autorităţilor contractante beneficiare fie rolul de ‘angrosist’ (cumpără, depozitează şi revinde către alte autorităţi contractante), fie rolul de ‘intermediar’ (lansează sisteme dinamice de achiziţii sau încheie acorduri-cadru în numele Autorităţilor Contractante).
La nivel european, conceptul de UCA funcţionează cu succes, sub diverse forme de organizare în state precum Austria, Italia, Suedia, Finlanda, Danemarca, Franţa, Portugalia. Acestea pot fi organizate fie ca un compartiment în cadrul Serviciului de achiziţii publice, fie ca instituţie publică de interes local, fie ca societate comercială în subordinea autorităţii locale.
În prezent se lucrează la o platformă pentru toate UCA din Europa prin care se vor putea conecta toţi achizitorii europeni.
Conferinţa de la Oradea este a doua dintr-o serie de evenimente organizate în cadrul proiectului SIPOCA 625 ‘Sprijin în implementarea SNAP prin consolidarea capacităţii administrative a ANAP şi a autorităţilor contractante’, demarat în decembrie 2020.
În implementarea Strategiei Naţionale în Achiziţii Publice stabilită prin HG 901/20151, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice cooperează cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru implementarea unor măsuri. În cadrul Acordului de Servicii de Asistenţă Tehnică pentru Implementarea Proiectelor AA010253, încheiat între BEI şi ANAP în iulie 2019, a fost demarat în decembrie 2020 Proiectul ‘Sprijin pentru ANAP în înfiinţarea unităţilor de achiziţii publice centralizate (UCA) la nivel local’.
În prestarea serviciilor de asistenţă tehnică pentru înfiinţarea unităţilor de achiziţii publice centralizate la nivel local, Banca Europeană de Investiţii este sprijinită de consorţiul condus de Ernst & Young, având ca parteneri Agenţia Federală Austriacă pentru Achiziţii Publice (BBG), Ramboll South East Europe şi Integrate Investment (subcontractant).