Rezultatele de la examenul de Bacalaureat din acest an sunt mai bune decât cele din 2020, rata de promovabilitate fiind de 69,40%, după contestaţii, iar mediile de 10 au crescut de la cinci la şapte, plasând judeţul Bihor pe locul trei naţional, a declarat luni, într-o conferinţă de presă, inspectorul şcolar general, Virgil Blage.
‘Per total este o creştere cu 6,4% faţă de promovabilitatea de anul trecut. La seria curentă, respectiv 3.204 de candidaţi din 3.717 înscrişi (restul de 513 fiind din seria anterioară), rata de promovabilitate este de 75,10%, comparativ cu 75,7 % la nivel naţional. Judeţul Bihor se situează astfel în partea de sus a clasamentului naţional, în primele zece judeţe. Dacă ne gândim la caracterul excepţional al perioadei pe care am traversat-o şi o mai trăim încă, aceste rezultate sunt într-adevăr remarcabile’, a declarat Virgil Blage.
Anul acesta, la Bacalaureat în Bihor s-au înscris 3.717 candidaţi, din care au fost prezenţi 3.582 de elevi, 135 au fost absenţi şi 5 eliminaţi, o prezenţă de 96,36%, un procent apropiat de procentul la nivel naţional, de 96,68%.
Cei şapte elevi care au luat examenul cu media 10 sunt trei de la Colegiul Naţional ‘Mihai Eminescu’ din Oradea, doi de la Colegiul Naţional ‘Onisifor Ghibu’ din Oradea şi câte unul de la Liceul Teologic Baptist ‘Emanuel’ Oradea şi Colegiul Naţional ‘Avram Iancu’ din Ştei (singura şcoală din judeţ). Judeţul Bihor se situează, din acest punct de vedere, pe locul III în ţară, după Botoşani (cu 13 medii de zece) şi Iaşi (cu 10 medii de zece).
Virgil Blage a prezentat o analiză pe filiere, arătând că în domeniul teoretic (colegiile naţionale şi liceele teoretice), rata de promovabilitate la seria curentă este de 81,9%, în domeniul tehnologic – promovarea este de 46%, iar în domeniul vocaţional, 73,4%.
Blage a menţionat, pe aceste filiere, unităţile şcolare cu cele mai bune şi cu cele mai slabe rezultate. S-au remarcat, la polul pozitiv, Colegiul Naţional ‘Emanuil Gojdu’, Colegiul tehnic ‘Alexandru Roman’ din Aleşd, Liceul economic ‘Partenie Cosma’, Liceul teologic baptist ‘Emanuel’ şi Liceul german ‘Fr. Schiller’.
Potrivit inspectorului şcolar general, este primul an, după foarte multă vreme, în care nu se înregistrează o unitate de învăţământ care să fi obţinut 0% procent de promovabilitate.
În ceea ce priveşte rezultatele obţinute în mediul rural şi urban, 59,89%, respectiv 74,43% (date la nivel naţional), Blage a precizat că se văd discrepanţe evidente, un rol deosebit în notele candidaţilor având familiile elevilor, sprijinul emoţional şi financiar pe care l-au acordat pregătirii copiilor.
‘Se pare că, într-adevăr, tot mai multe familii au devenit conştiente de necesitatea de a suplimenta pregătirea copiilor având în vedere condiţiile speciale în care s-a desfăşurat procesul instructiv educativ în acest an pandemic’, a subliniat Blage.
În opinia sa, pentru a reduce decalajele între rezultatele obţinute în mediul rural şi cel urban, ar fi nevoie, în primul rând, de regândirea reţelei şcolare la nivelul judeţului, dar şi de îmbunătăţirea condiţiilor de infrastructură şi a resursei umane implicate în educaţie.
‘Ar trebui să mai valorificăm capacitatea de mobilitate pe care o pot asigura UAT-urile în prezent, microbuzele şcolare, să valorificăm capacitarea instituţională a unor colegii care pot oferi internate bine dotate şi cantine. Este limpede că fragmentarea în şcoli mici nu este soluţia. Apropierea condiţiilor din mediul rural de cele urbane este un proces de lungă durată şi nu întotdeauna se realizează după modelul din Occident. Mobilitatea noastră demografică este una particulară, sunt mai mulţi factori ce trebuie analizaţi’, a mai precizat inspectorul şcolar general.