Dirijorul Tiberiu Soare a declarat miercuri, la Oradea, că nu a renunţat la proiectul de a realiza integrala concertelor lui Bartok Bela şi înregistrarea lor pe un compact disc, deoarece Bartok este un compozitor unic, absolut special, alături de Beethoven sau Mozart. ‘Eram în discuţii destul de avansate cu Filarmonica din Timişoara ca, împreună cu un pianist de origine catalană, să facem integrala concertelor de Bartok, cele trei concerte pentru pian şi orchestră. Ar fi reprezentat ceva! Ideea prevedea, pe lângă susţinerea concertelor de Bartok, şi realizarea unui compact disc. Sper din tot sufletul că această, hai să-i zicem, amânare cauzată de criza asta cu noul coronavirus să fie de scurtă durată şi să reluăm această idee. Mie mi-a plăcut foarte mult’ a declarat dirijorul, în conferinţă de presă. A face toate cele trei concerte de Bartok reprezintă, a afirmat el, ‘o piatră de încercare’, bineînţeles în primul rând pentru solist, dar şi pentru dirijor şi pentru orchestră. ‘Lucrările nu sunt deloc simple sau comode, dar sunt de o frumuseţe extraordinară. Câteodată, analizând cu atenţie partiturile acestor concerte… îmi vine acum în minte Concertul nr.2, un anumit fragment care îmi creează senzaţia că este o muzică scrisă de cineva pur şi simplu din altă lume. Bartok a adus şi a reuşit să fixeze în partitură o muzică aşa cum nu se scrisese până atunci şi cum nici după aia nu s-a mai scris. Este un compozitor unic în istoria muzicii. Pentru mine, Bela Bartok se află undeva foarte sus, lângă Beethoven, lângă George Enescu, lângă Mozart, lângă Bach. Pentru mine, el este un compozitor foarte, foarte important, şi de fiecare dată când îi deschid partiturile, indiferent care, poate să fie şi pentru pian solo, am senzaţia că sunt în faţa unei opere aparţinând unui geniu unic în istoria muzicii. N-a mai fost ca el şi n-a mai fost după el. Felul în care a înţeles el îmbinarea dintre structurile abstractizate, aproape matematizate, putem spune, muzicale şi filonul folcloric autentic, nealterat de diversele intervenţii, culte – să zicem aşa, astea fac din el un compozitor absolut special. Absolut special!’, a declarat Tiberiu Soare. Invitat de Filarmonica de stat Oradea pentru a dirija concertul din această săptămână, maestrul a precizat că programul de joi este unul superb, cu uvertura Eleonora nr. 3 de Beethoven şi suita simfonică Şeherezada, compusă de Nikolai Rimski-Korsakov. Şi acest concert este dedicat Anului Beethoven, la 250 de ani de la naşterea marelui compozitor. Concertul va fi susţinut în sala filarmonicii orădene ce poartă numele ‘Bartok-Enescu’, respectând toate măsurile sanitare şi de prevenţie determinate de contextul pandemic. Totodată, dirijorul Tiberiu Soare a declarat că în România este o foarte mare problemă în România de a cânta George Enescu, în condiţiile în care toate drepturile aparţin unei edituri care nu e românească. ‘Avem o foarte mare problemă în ceea ce priveşte muzica lui George Enescu. Drepturile au fost obţinute de către o editură, nu cunosc exact care, dar mi-au spus cei de la Uniunea Compozitorilor. S-a pus problema aniversării, căci Uniunea Compozitorilor din România împlineşte un centenar. Anul acesta. Şi ar fi trebuit să avem nişte concerte în care să celebrăm înfiinţarea Uniunii de către George Enesu şi alţi membri – Mihail Jora, George Ştefănescu şamd – şi ne-am ciocnit de această problemă pentru că editura respectivă, care nu e românească, condiţionează de nişte preţuri exorbitante interpretările lucrărilor de George Enescu. Aşa se face că avem o foarte mare problemă în România de a cânta George Enescu’, a declarat dirijorul, în conferinţa de presă. El a adăugat că, din acest motiv, a fost rugat în trei rânduri până acum, să schimbe lucrările de Enescu programate, la o săptămână-două după ce stabilise programarea lor. ‘M-au rugat să nu mă supăr şi să schimbăm lucrarea pentru că preţurile, repet, erau foarte mari. În niciun caz preţurile pe care să şi le permită o filarmonică normală, de stat. Situaţia e de vreun an şi ceva. Cam din perioada în care ne-am asigurat noi, ca stat român, că micul la grătar e considerat patrimoniu şi nu se poate atinge nimeni de el. De acesta am avut foarte mare grijă. Dar moştenirea culturală pe care ne-a lăsat-o acest mare român, care ne-a făcut cinste în toată lumea, de asta nu au grijă, din păcate. Eu m-am revoltat. Dar degeaba. Lucram, printre altele, şi la o editare a operei Oedip, de George Enescu, care a rămas în facsimil şi niciodată nu a fost tipărită la o editură aşa cum se cuvine. Nu se poate pentru că toate drepturile sunt luate’, a mai afirmat Tiberiu Soare. AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)