Muzeul Ţării Crişurilor (MTC) Oradea şi Uniunea Artiştilor Plastici din România au vernisat joi seară expoziţia de bijuterii contemporane ‘i am you’, realizată de orădeanca Ana Dobraş, în prezenţa artistei, lucrări ce poartă denumiri metaforice precum ‘Descântecul Zânei Zorilor’, ‘Incantaţie pentru şapte dorinţe’ ori ‘Inel pentru ceremonii nocturne’.
‘Este o expoziţie exuberantă, extravagantă, nonconformistă, o expoziţie care nu vrea să placă, deşi încântă şi farmecă dacă intri în dialog cu bijuteriile. Este o expoziţie care creează o atitudine şi care ne poate pune pe gânduri, dincolo de frumuseţea acestor obiecte, dincolo de meşteşug. Ana ne spune că există şi altceva, mult mai profund, mult mai adevărat, al cărui secret stă în actul de a face,’ a spus, la vernisaj, criticul de artă şi curatorul expoziţiei, dr. Ramona Novicov.
Însuşi numele expoziţiei, ‘i am i’, ultimul i fiind tăiat şi înlocuit deasupra cu ‘you’ subliniază umilitatea câştigată de tânăra artistă pe traseul facerii creaţiilor sale.
‘Nu mai vorbim de superbia, de siguranţa artistului, stăpân pe mijloacele lui şi care se afirmă cu aplomb, deşi foarte tânără şi are tot dreptul să facă acest lucru, dar Ana a învăţat că munca aceasta de pătrundere, de modelare a miezului materiei o face să se simtă o curea de transmisie – pătrundem în zona spiritualităţii – între ea şi noi, între ea şi obiecte. Aceste obiecte încărcate cu energie magică nu aparţin registrului decorativ. Nu sunt făcute pentru a fi auxiliare. Ştiu că magic e un cuvânt foarte pretenţios, dar nu îl arunc în joc doar aşa, gratuit, pentru că ele sunt făcute sub puterea transfiguratoare nu doar a gândului, a inteligenţei şi a talentului, ci sub puterea focului. Iar artiştii care lucrează cu materia călită, lămurită prin foc, îşi dau seama că aceste obiecte devin încărcate cu o energie care ţine de transfigurare’, a subliniat Ramona Novicov.
Şeful Secţiei de Artă a Muzeului Ţării Crişurilor, Cornel Abrudan, el însuşi pasionat bijutier, de o altă factură, sculpturală, a afirmat că organizarea acestei expoziţii de bijuterii contemporane face parte din strategia muzeală de a găsi tineri artişti autentici, într-un domeniu pe care foarte puţini l-au explorat până acum.
‘Bijutieri sunt puţini, metalişti şi mai puţini, iar orfevrărie, ce să mai… Am zis că este un bun început şi Ana Dobraş este un artist serios. O cunosc demult pe tânăra Ana, acum, la 34 de ani, ea fiind absolventă de Design la Timişoara, a urmat Institutul de Artă şi Design Assamblage la Bucureşti, a studiat Arta metalelor un an la Florenţa, apoi în Olanda. Am urmărit-o încet, încet cum îşi construieşte un orizont cultural şi unul tehnic. Spre deosebire de tatăl ei, corporatist, artista are posibilitatea să se joace cu forma, cu combinatorica, astfel încât să fie un creator. Am constatat că are predilecţie înspre a-şi construi propriul organ de metaforă, folosind limbaj vizual pentru metal. Bijuteriile ei sunt din materiale compozite, dar limbajul este specific pentru metal,’ a declarat Cornel Abrudan.
Expoziţia de bijuterii contemporane a Anei Dobraş se remarcă, a subliniat muzeograful, prin faptul că reuşeşte să construiască un tip de obiect frust, cu expresivitate directă, artistică, fără să-şi pună probleme de promovare specială sau ţinte speciale.
Pe lângă cele 18 bijuterii, în clopote de sticlă, pe pereţi sunt postate mai multe macrofotografii, prin care se pune în evidenţă câte un detaliu, expresiv el însuşi. Expoziţia a fost completată de un film realizat artistic, cu aspecte din munca de creaţie în atelierul Anei Dobraş. Evenimentul a fost susţinut muzical de DJ Rogvaiv. La prima expoziţie din acest an la MTC a participat un grup de pasionaţi ai genului plastic.
‘De ce am ales bijuteria? Pentru că bijuteria pune la un loc toate modalităţile mele de a mă exprima cu sufletul. Din punctul meu de vedere, focul este cel mai mare învăţător, care mă hipnotizează şi atunci devine o meditaţie, de fapt, toată partea de creaţie. Cumva metalul şi meseria asta m-au ales pe mine, şi nu invers. A fost o întâmplare să fac bijuterii. După ce am pictat câtva ani, a fost prima mea dragoste, apoi am bricolat, până să ajung să prelucrez metalul. Pentru că dacă ajungi să îmblânzeşti fiara, ce poţi să-ţi doreşti mai mult? Iar combinaţiile atât de diverse de materiale se datorează unui lung drum până să ajung la metal. Jucându-mă cu materialele – de la lut, aţe, goblen, lemn, piele, nuiele – am ajung să mă folosesc de toată ştiinţa acumulată în 15 ani şi să o înglobez într-o joacă. Nu aş vrea să mă limitez însă. Versatilitatea şi joaca, pot să spun, mă definesc,’ a declarat, pentru AGERPRES, Ana Dobraş.
Expoziţia va rămâne deschisă pentru public, la sediul MTC, din strada Armatei Române, timp de o lună, până în 5 februarie, fiind organizată în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor şi Primăria Municipiului Oradea.