În jur de 2.800 de elevi şi peste 250 de profesori din cinci şcoli din cinci ţări partenere – România, Belgia, Macedonia de Nord, Spania şi Turcia – învaţă să gestioneze corect folosirea ecranelor şi caută alternative sănătoase la petrecerea timpul liber în afara ecranelor.
România, prin Liceul vocaţional pedagogic ‘Ioan Bolcaş’ din Beiuş, face parte din acest proiect internaţional numit ‘Grandir avec les ecrans’ (‘A creşte cu ecranele’, tr.), fiind în lucru o platformă internaţională cu acest nume.
‘Noi asta promovăm: utilizarea eficientă, corectă, a ecranelor de tot felul, fie televizorul, calculatorul, tableta sau telefonul, dar şi oferirea unor alternative. E tot mai dificil pentru părinţi să împiedice accesul copiilor la utilizarea acestora. Implicarea copiilor într-un proiect transdisciplinar complex, centrat pe jocuri şi activităţi interactive, îi va responsabiliza şi determina să aleagă alte variante de petrecere a timpului liber. Pe platformă vom avea linkuri, numere de telefon de la diverse asociaţii care pot răspunde la întrebări specifice,’ a declarat marţi, pentru AGERPRES, profesoara Ioana Iordache, coordonatorul proiectului la Liceul din Beiuş.
Potrivit acesteia, în acest proiect Erasmus +, ce se derulează din 2019 până în iulie 2022, cea mai recentă activitate de mobilitate a fost o excursie de cinci zile (14 -19 noiembrie) în Macedonia de nord, la Lozovo şi împrejurimi, la care au participat în jur de 50 de elevi şi profesori din cele cinci şcoli partenere din România, Belgia, Macedonia de Nord, Spania şi Turcia.
Elevii şi profesorii s-au conectat, prin diverse activităţi, folosind limba franceză, limba oficială a proiectului, la ceea ce înseamnă cultura, tradiţiile şi educaţia din ţara gazdă. Cei opt elevi şi opt profesori beiuşeni au participat, alături de ceilalţi, la ateliere, reuniuni ale coordonatorilor, workshopuri, cursuri de limba franceză, muzică şi dansuri tradiţionale, sport. Ei au mai vizitat oraşul Skopje, unde au fost primiţi la Institutul Francez şi au avut parte de o întâlnire emoţionantă cu Hatide Muratova, eroina filmului ‘Honeyland’, film nominalizat la Oscar la categoria ‘Cel mai bun documentar în limbă străină’.
Una dintre elevele participante, Luiza Popa, a mărturisit că această excursie a fost ‘o experienţă unică’.
‘Am făcut parte pentru o săptămână dintr-o familie macedoneană, am mers la şcoală şi am participat la activităţi interesante. Am învăţat că dincolo de conectarea prin intermediul tehnologiei oamenii trebuie să se conecteze sufleteşte, să găsească lucruri care îi leagă, să muncească împreună, să-şi construiască un viitor comun,’ a declarat Luiza.
Pe lângă deplasările fizice organizate până acum în proiect, în Turcia, în ţara noastră şi recent, în Macedonia de nord, în proiect se lucrează la editarea unei broşuri de promovare, cu cod QR şi a unei platforme educaţionale internaţională www.grandiraveclesecrans.com , în care părinţi, elevi, profesori, oricine poate să aibă acces şi să înveţe reguli de utilizare corectă a ecranelor, să găsească resurse didactice, practic fiind ‘un ajutor în gestionarea activităţilor derulate în mediul virtual.’