Oradea, 22 mar / Agerpres / – Anul 2022 a însemnat o creştere record a numărului de beneficiari de muzică de 483%, adică de la 3.100 în 2019 la peste 18.100 în 2022, an în care a crescut cu 93% numărul de concerte susţinute de Filarmonica de stat din Oradea, faţă de anul 2019, de la 43 la 83.
Pe lângă concertele din programele stagiunilor, numărul concertelor a crescut prin evenimentele muzicale organizate în sezonul estival, în spaţii neconvenţionale, în Piaţa Unirii, în Cetatea Oradea ori pe malul râului Crişului Repede sau în alte locuri, cu artişti de valoare, urmărind gradul de accesiblitate al publicului la muzică de calitate. Din cele 83 de concerte (11 sold-out), au fost 35 de concerte simfonice, 25 concerte vocal-simfonice, 11 recitaluri, 9 concerte educative, o operă în concert, un concert a capella şi un concert în colaborare internaţională, la Budapesta.
Având asigurate fondurile de salarii şi funcţionare de la Consiliul Judeţean, Filarmonica şi-a putut orienta veniturile proprii, pe care a avut permisiunea de a le păstra, spre invitarea unor artişti renumiţi şi a unor spectacole de mare impact.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Călin Gal a apreciat marţi activitatea Filarmonicii de stat Oradea pe anul 2022, a noii echipe de la conducere, afirmând, la raport, că ‘cifrele spun totul’ şi că managementul instituţiei este cea mai importantă componentă a activităţii acesteia.
‘Doamna Carmen Rus a preluat managementul interimar în aprilie 2021, apoi a devenit manager prin concurs din mai 2022. Spre deosebire de ţările occidentale, managerii, în afară de partea artistică, trebuie să gestioneze şi partea administrativă şi financiară. În prezent, toată echipa doamnei Rus este completă, iar activitatea se desfăşoară perfect normal. Datele spun totul. Eu cred că implicându-ne cu toţii, instituţii, antreprenoriat, colegii din zona naţională şi internaţională, vom face o treabă bună şi în acest domeniu,’ a declarat, miercuri, în conferinţă de presă, Călin Gal.
Managerul Filarmonicii de stat Oradea, Carmen Rus a precizat că a reuşit să organizeze o serie de iniţiative noi, sub genericul Fil Nouveau, precum Feel Emotion, Feel Young, Feel Free, păstrând unele tradiţionale precum Festivalul Primăverii, turneele şi festivalurile clasice. Multe dintre evenimente au fost organizate în parteneriat cu Primăria Oradea, prin Asociaţia pentru Promovarea Turismului din Oradea şi Regiune.
A reuşit, de asemenea, să creeze pagina de facebook a instiuţiei, să reactualizeze site-ul filarmonicii, instrumente care au permis să observe că, dincolo de publicul obişnuit, pensionari, concertele din ultimii doi ani au trezit interesul unor persoane mult mai tinere, chiar şi copii pentru care sunt prezentate concerte educative şi spectacole speciale de teatru pentru ei.
‘Pentru că veneam din rândul colegilor, motivaţia a fost puternică. Vedeam conducerea filarmonicii dincolo de baricadă. Ştiam care sunt nevoile şi doleanţele colegilor mei şi am acceptat această propunere pentru ca visele noastre de artişti să devină realitate. Mă strădui, nu este deloc uşor. Dar mie, personal, mi-a adus satisfacţii în momentul în care, desigur, cântând alături de colegi, am putut vedea sala de concerte sau piaţa arhipline, faptul că putem spera la câştigarea unor proiecte pentru finanţări ca să putem dota filarmonica la cerinţele moderne şi bucuria oamenilor care ne felicită şi ne mulţumesc pentru muzică’, a declarat Carmen Rus.
Ca instituţie subordonată Consiliului Judeţean, Călin Gal a amintit reorganizarea instituţiei culturale, din anul 2020, când din 135 de angajaţi au rămas 125, pentru eficientizarea cheltuielilor, având în vedere că bugetul de salarii, de funcţionare şi investiţii sunt asigurate de CJ Bihor.
‘Cred că cel mai important aspect în această activitate este componenta managerială. Adică este foarte important ca toate producţiile pe care le desfăşurăm să vină în întâmpinarea publicului. De fapt, toate investiţiile noastre duc la o prezenţă permanentă şi o manifestare continuă a filarmonicii în faţa publicului orădean şi bihorean, De aceea în 2021 am semnat un protocol între instituţiile de cultură, între Consiliul Judeţean şi Primăria Oradea, prin APTOR, pentru că, aşa cum se întâmplă şi în alte ţări, unele activităţi sunt comune şi se pot valorifica în afara sediului sau a sălii de concerte filarmonice’, a declarat, în conferinţă de presă, Călin Gal.
Potrivit acestuia, se lucrează la un proiect cu finanţare transfrontalieră pentru a achiziţiona instrumente noi pentru orchestră, inclusiv un pian de concert şi o harpă. Călin Gal a amintit că instituţiile de cultură vor avea, în curând, o sală mult mai mare de concerte, în acel Centru multicultural, proiect de 20 de milioane de euro al CJ aflat în stadiul depunerii de oferte pentru licitaţie lucrări.
Vicepreşedintele a mai precizat că va analiza şi va căuta cea mai bună soluţie pentru a rezolva situaţia unică în ţară a celor 36 de corişti ai filarmonicii care lucrează cu jumătate de normă.